Ensiapu tutuksi - Ensiapuohjausta Nivalan lukiolaisille
Saukonoja, Maiju; Stenroth, Laura (2015)
Saukonoja, Maiju
Stenroth, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198802
Tiivistelmä
Suomessa jokaisella kansalaisella on velvollisuus antaa ja saada ensiapua tarpeen tullen. Hyvät ensiaputaidot kulkevat käsi kädessä hyvän harjoittelun kanssa. Suomessa ensiapukoulutuksia järjestetään paljon ja niitä on sisällytettynä myös perusopetukseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapuohjausta nuorille, ja se on toteutettu yhteistyössä Nivalan lukion kanssa. Tavoitteina oli opiskelijoiden ensiaputietojen ja -taitojen paraneminen sekä uskalluksen lisääminen ensiaputilanteessa toimimiseen. Opinnäytetyöprosessi paransi myös opinnäytetyöntekijöiden projektinhallinta-, ohjaus- ja ensiaputaitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityön mallin mukaan. Opinnäytetyö koostuu käsiteltyjen aiheiden teoriasta, toiminnallisten päivien suunnitelmasta ja niiden toteutuksesta sekä arvioinnista. Ensiapuohjaustunnit järjestettiin Nivalan lukiolla kahtena eri päivänä kahdelle eri ryhmälle. Aiheita olivat elvytys, tajuttoman ensiapu, murtumien tukeminen, verenvuotojen ja sokin ensiapu ja hätäilmoituksen tekeminen. Ohjaustunnit sisällytettiin terveystiedon opetussuunnitelmaan.
Ohjaustuntien onnistumista mitattiin opiskelijoille laadituilla alku- ja lopputesteillä. Lisäksi niistä kerättiin kirjallista palautetta opiskelijoilta ja tunteja seuranneelta terveystiedonopettajalta avoimien kysymysten muodossa. Ohjaustunnit olivat palautteen perusteella onnistuneet ja opettavaiset. Testien tulosten perusteella opiskelijoiden tiedot lisääntyivät. Näin opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Opinnäytetyössä tuotettu materiaali jätettiin Nivalan lukiolle vapaaseen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityön mallin mukaan. Opinnäytetyö koostuu käsiteltyjen aiheiden teoriasta, toiminnallisten päivien suunnitelmasta ja niiden toteutuksesta sekä arvioinnista. Ensiapuohjaustunnit järjestettiin Nivalan lukiolla kahtena eri päivänä kahdelle eri ryhmälle. Aiheita olivat elvytys, tajuttoman ensiapu, murtumien tukeminen, verenvuotojen ja sokin ensiapu ja hätäilmoituksen tekeminen. Ohjaustunnit sisällytettiin terveystiedon opetussuunnitelmaan.
Ohjaustuntien onnistumista mitattiin opiskelijoille laadituilla alku- ja lopputesteillä. Lisäksi niistä kerättiin kirjallista palautetta opiskelijoilta ja tunteja seuranneelta terveystiedonopettajalta avoimien kysymysten muodossa. Ohjaustunnit olivat palautteen perusteella onnistuneet ja opettavaiset. Testien tulosten perusteella opiskelijoiden tiedot lisääntyivät. Näin opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Opinnäytetyössä tuotettu materiaali jätettiin Nivalan lukiolle vapaaseen käyttöön.