Sibelius 150-juhlavuoden blogi: Sibeliuksen Silmin : Sibelius-brändin vaikutus Hämeenlinnan matkailuun
Köykkä, Elisa (2015)
Köykkä, Elisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198785
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten matkailija saataisiin kiinnostumaan Jean Sibeliuksen syntymäkaupungin Hämeenlinnan matkailullisista mahdollisuuksista ja miten Sibelius-brändi vaikuttaa Hämeenlinnan imagoon. Samalla pyrittiin myös saamaan matkaa suunnittelevat ja Sibeliuksesta sekä Hämeenlinnasta tietoa etsivät tietoiseksi siitä, että säveltäjä on syntynyt Hämeenlinnassa, ja että vuonna 2015 kaupungilla on maailman Sibelius-pääkaupunkina monenlaista matkailullista tarjottavaa. Työn produktina tuotettiin Sibelius 150-juhlavuoden blogi. Työn toimeksiantajana toimi Hämeenlinnan alueen elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys Oy.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat toiminnallisen opinnäytetyön teoria, brändien ja brändäyksen käsitteet, blogit ja bloggaaminen, kulttuurimatkailu sekä Sibelius150-juhlavuosi, joka käsittää Jean Sibeliuksen henkilöhistorian ja juhlavuoden analysointia. Brändien teoriasta perehdyttiin brändistrategian keskeisimpiin osa-alueisiin, brändin ja markkinointiviestinnän suhteeseen sekä henkilö- ja paikkabrändiin. Blogien teoriaa tarkasteltiin niiden historian sekä henkilökohtaisten ja yritysblogien ominaispiirteiden kautta. Teoriassa käsiteltiin myös blogimarkkinointia. Kulttuurimatkailun teoriaa tutkittiin matkailullisena vetovoimatekijänä ja käsiteltiin sen osa-aluetta musiikkimatkailua.
Työn teoriasta sekä lähteistä kävi ilmi, että kulttuurimatkailu ja yksittäisiin markkinasegmentteihin kohdistuva matkailu on jatkuvasti nousussa. Tällä hetkellä Jean Sibeliukseen tutustuvat kuitenkin kaupungissa lähinnä ne, jotka jo etukäteen tietävät jotain säveltäjästä. Laajemman matkailijasegmentin saavuttamiseksi on panostettava erityisesti saavutettavuuteen ja lisäarvon tuottamiseen.
Opinnäytetyön produktina oli neliosainen blogi, joka keskittyi Sibelius150-juhlavuoteen Hämeenlinnassa matkailullisesta ja informatiivisesta näkökulmasta. Blogi käsitteli Hämeenlinnan ja Sibeliuksen välistä yhteyttä, elämyskeskus Sibelius Centeriä, tapahtumia ja tuotteita sekä tulevaisuuden näkymiä. Jatkossa blogia voidaan hyödyntää osana kaupungin matkailumarkkinointia.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat toiminnallisen opinnäytetyön teoria, brändien ja brändäyksen käsitteet, blogit ja bloggaaminen, kulttuurimatkailu sekä Sibelius150-juhlavuosi, joka käsittää Jean Sibeliuksen henkilöhistorian ja juhlavuoden analysointia. Brändien teoriasta perehdyttiin brändistrategian keskeisimpiin osa-alueisiin, brändin ja markkinointiviestinnän suhteeseen sekä henkilö- ja paikkabrändiin. Blogien teoriaa tarkasteltiin niiden historian sekä henkilökohtaisten ja yritysblogien ominaispiirteiden kautta. Teoriassa käsiteltiin myös blogimarkkinointia. Kulttuurimatkailun teoriaa tutkittiin matkailullisena vetovoimatekijänä ja käsiteltiin sen osa-aluetta musiikkimatkailua.
Työn teoriasta sekä lähteistä kävi ilmi, että kulttuurimatkailu ja yksittäisiin markkinasegmentteihin kohdistuva matkailu on jatkuvasti nousussa. Tällä hetkellä Jean Sibeliukseen tutustuvat kuitenkin kaupungissa lähinnä ne, jotka jo etukäteen tietävät jotain säveltäjästä. Laajemman matkailijasegmentin saavuttamiseksi on panostettava erityisesti saavutettavuuteen ja lisäarvon tuottamiseen.
Opinnäytetyön produktina oli neliosainen blogi, joka keskittyi Sibelius150-juhlavuoteen Hämeenlinnassa matkailullisesta ja informatiivisesta näkökulmasta. Blogi käsitteli Hämeenlinnan ja Sibeliuksen välistä yhteyttä, elämyskeskus Sibelius Centeriä, tapahtumia ja tuotteita sekä tulevaisuuden näkymiä. Jatkossa blogia voidaan hyödyntää osana kaupungin matkailumarkkinointia.