Logistiikka-alan opettajan kompetenssit yhdistelmäajoneuvonkuljettakoulutuksessa toisella asteella
Mäkitalo, Ari (2015)
Mäkitalo, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa ja kuvata ammatillisen peruskoulutuksen henkilöstön osaamisen nykytilaa ja -merkitystä koulutusorganisaation toiminnan kannalta. Lähtökohtana käytetään ammatillisen opettajan osaamista, substanssin, tunneälyn ja järjestelmäosaamisen osalta. Osaamisaluekartoituksella tutkitaan opettajien henkilökohtaisia valmiuksia toimia kasvattajina ja yksilön ohjaajina työelämän- ja yhteiskunnan jäsenyyteen.
Tutkimus kohteena on Tampereen seudun ammattiopiston nuorisoasteen logistiikka-alan yhdistelmäajoneuvonkuljettajakoulutuksen koulutusohjelma. Kompetenssi tutkimus on toteutettu kyselymenetelmällä, joka käsittää kolme eri osa-aluetta. Näistä ensimmäinen on substanssiosaaminen suhteessa tutkinnon perusteisiin. Toinen osa-alue käsittelee perustehtävässä tarvittavaa osaamista työtehtävien ja järjestelmien suhteen. Kolmannessa osiossa käsitellään opettajan tunneälytaitoja.
Opiskelijasta johtuvat henkilökohtaisten opintosuunnitelmien laadinnat tulevat lisääntymään ja opettaja tarvitsee lisäkoulutusta ja oppilaitosjohdon tukea sekä näiden tehtävien että erilaisten oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Osaamisvaatimukset ovat muutoksen kourissa ja opettajan kasvatukseen, ryhmäyttämiseen ja yksilön henkilökohtaistamiseen liittyvät taidot tulevat korostumaan. Sosiaalisen median käyttö korostuu. Osaamisen johtaminen vaatii uudistumista.
Operatiivisen johdon on nähtävä toimintaympäristön muutokset ja sen suorat ja välilliset vaikutukset osaamistarpeisiin. Johdetaan paljon epävarmuustekijöitä sisältäviä kokonaisuuksia. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tutkintoalan opettajien kompetenssialueiden kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen.
Tutkimus kohteena on Tampereen seudun ammattiopiston nuorisoasteen logistiikka-alan yhdistelmäajoneuvonkuljettajakoulutuksen koulutusohjelma. Kompetenssi tutkimus on toteutettu kyselymenetelmällä, joka käsittää kolme eri osa-aluetta. Näistä ensimmäinen on substanssiosaaminen suhteessa tutkinnon perusteisiin. Toinen osa-alue käsittelee perustehtävässä tarvittavaa osaamista työtehtävien ja järjestelmien suhteen. Kolmannessa osiossa käsitellään opettajan tunneälytaitoja.
Opiskelijasta johtuvat henkilökohtaisten opintosuunnitelmien laadinnat tulevat lisääntymään ja opettaja tarvitsee lisäkoulutusta ja oppilaitosjohdon tukea sekä näiden tehtävien että erilaisten oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Osaamisvaatimukset ovat muutoksen kourissa ja opettajan kasvatukseen, ryhmäyttämiseen ja yksilön henkilökohtaistamiseen liittyvät taidot tulevat korostumaan. Sosiaalisen median käyttö korostuu. Osaamisen johtaminen vaatii uudistumista.
Operatiivisen johdon on nähtävä toimintaympäristön muutokset ja sen suorat ja välilliset vaikutukset osaamistarpeisiin. Johdetaan paljon epävarmuustekijöitä sisältäviä kokonaisuuksia. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tutkintoalan opettajien kompetenssialueiden kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen.