Brändin kirkastaminen : Lasi-Jussi Oy
Harjula, Saana (2015)
Harjula, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188637
Tiivistelmä
Yritysten välinen kilpailu on koventunut ja tarjonnan määrä lisääntynyt. Brändistä on nousemassa selkeästi tärkeä strateginen toimintatapa ja brändin kehittäminen on erottuvuustekijä kiristyvässä kilpailutilanteessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirkastaa Lasi-Jussi Oy:n brändi. Kyseessä on toimintatutkimus, joka sisältää muutoksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Työn ydin oli kommunikoida asiakkaille yrityksen arvot paremmin näkyväksi. Muutostyö tehtiin visuaalisin keinoin yrityksen brändi-infrastruktuuriin, eli toimitiloihin. Tavoitteena oli muutostyön avulla vaikuttaa myönteisesti Lasi-Jussi Oy:n liiketoimintaan ja opinnäytetyön onnistumista mitataan osallistuvan havainnoinnin kautta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu olennaisesti Uusitalon (2014) brändimalliin, joka nojaa kolmen osatekijän summaan: arvon tuottamiseen, arvon kommunikointiin ja arvon kotiuttamiseen. Teoria loi pohjan empiiriselle osiolle, jossa esitellään Lasi-Jussi Oy:n brändin kirkastamisen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Työn tuloksena toteutui Lasi-Jussi Oy:n brändin kirkastaminen. Opinnäytetyö oli konkreettinen osoitus siitä, miten yrityksen arvot kommunikoidaan paremmin näkyväksi yritykseen ja sitä kautta kirkastetaan yrityksen brändi. Hallituksen puheenjohtaja, Juha Harjula, arvio kyselyiden lisääntyneen noin 20 %, joka tukee saatuja tuloksia ja lisää niiden luotettavuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirkastaa Lasi-Jussi Oy:n brändi. Kyseessä on toimintatutkimus, joka sisältää muutoksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Työn ydin oli kommunikoida asiakkaille yrityksen arvot paremmin näkyväksi. Muutostyö tehtiin visuaalisin keinoin yrityksen brändi-infrastruktuuriin, eli toimitiloihin. Tavoitteena oli muutostyön avulla vaikuttaa myönteisesti Lasi-Jussi Oy:n liiketoimintaan ja opinnäytetyön onnistumista mitataan osallistuvan havainnoinnin kautta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu olennaisesti Uusitalon (2014) brändimalliin, joka nojaa kolmen osatekijän summaan: arvon tuottamiseen, arvon kommunikointiin ja arvon kotiuttamiseen. Teoria loi pohjan empiiriselle osiolle, jossa esitellään Lasi-Jussi Oy:n brändin kirkastamisen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Työn tuloksena toteutui Lasi-Jussi Oy:n brändin kirkastaminen. Opinnäytetyö oli konkreettinen osoitus siitä, miten yrityksen arvot kommunikoidaan paremmin näkyväksi yritykseen ja sitä kautta kirkastetaan yrityksen brändi. Hallituksen puheenjohtaja, Juha Harjula, arvio kyselyiden lisääntyneen noin 20 %, joka tukee saatuja tuloksia ja lisää niiden luotettavuutta.