Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma Kesäravintola Maccoy
Tirkkonen, Sarianne (2015)
Tirkkonen, Sarianne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188634
Tiivistelmä
Yrityksissä pyritään kehitystyön avulla luomaan uusia toimintamalleja, -tapoja ja – menetelmiä sekä uudistamaan tuotteita ja palveluita ympäristön, asiakkaiden ja omien tarpeiden pohjalta. Yritystoiminnan kehittäminen liittyy nykypäivänä jokaisen tehtäviin yrityksessä ja varsinkin ravintola-alan ollessa hyvin asiakaskeskeinen ala pyritään asiakkaan tarpeisiin vastaamaan erilaisin liikeideoin. Tärkeää onkin reagoida asiakkaan tarpeisiin nopeasti. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä on tarkoituksena ratkaista sellaisia ongelmia, jotka ovat käytännön työssä jollakin tapaa nousseet esille tai uudistaa vanhoja käytäntöjä ja luoda uutta tietoa työelämässä jo käytössä olevista tavoista.
Tässä opinnäytetyössä pyritään luomaan toteutettavissa oleva kehityssuunnitelma ravintola-alan yritykselle, jotta yritys voisi jo seuraavaa kesän sesonkikautta ajatellen parantaa kannattavuuttaan. Kannattavuudella tarkoitetaan liiketoiminnan tai yrityksen taloudellista tuottavuutta. Kannattavuudesta puhuttaessa tarkastellaan usein yrityksen tuottojen ja kulujen suhdetta toisiinsa. Kohdeyritykseni on Kuopiossa sijaitsevan Matkailukeskus Rauhalahden leirintä-alueen ravintola. Kesäravintola Maccoy avaa ovensa vuosittain toukokuun lopussa ja on auki aina elokuun loppupuo-lelle. Ravintola tarjoaa aamiaisen, lounaan sekä à la carte – lista-annoksia. Ravintolalla on a-oikeudet.
Kehittämistyötä kuvataan usein prosessina, eli toisiaan seuraavien vaiheiden kautta. Kehittämistyö alkaa usein siitä, että selvitetään kehittämishaasteet ja sen jälkeen sovitaan tavoitteista ja menetelmistä. Lopuksi pyritään etsimään ratkaisuja ja toteuttamaan ne sekä sovitaan tulevista jatkotoimenpiteistä. Opinnäytetyössäni kohdeyritykseni kehittämiskohteita ja haastattelun runkoa lähdettiin pohtimaan markkinoinnin 7P – mallin pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin ravintolan työntekijöitä kesäkausilta 2013 ja 2014. Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä kuutta työntekijää ja lisäksi käytiin runsaasti keskusteluja aiheesta yhdessä ravintolan omistajan kanssa. Haastattelussa käsiteltiin aluksi hieman työntekijöiden taustaa ravintolalla sekä työssä viihtymistä, seuraavaksi keskusteltiin ravintolan suosiosta, markkinoinnista sekä tuotevalikoimasta. Lopuksi haastattelijat saivat kertoa mielipiteensä ravintolan yleisilmeestä. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015 ja työ valmistui huhtikuun 2015 alkuun.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä ravintolaan työpaikkana. Jokainen kuitenkin painotti markkinoinnin tärkeyttä, jotta asiakasmääriä ja ravintolan suosiota saataisiin nostettua. Tuotevalikoimaan oltiin tyytyväisiä, vaikka pieniä muutoksia varsinkin à la carte – listaan tulisi tehdä. Ravintolan yleisilmeestä syntyi varsin paljon keskustelua ja kehittämisideoita löytyikin runsaasti.
Tässä opinnäytetyössä pyritään luomaan toteutettavissa oleva kehityssuunnitelma ravintola-alan yritykselle, jotta yritys voisi jo seuraavaa kesän sesonkikautta ajatellen parantaa kannattavuuttaan. Kannattavuudella tarkoitetaan liiketoiminnan tai yrityksen taloudellista tuottavuutta. Kannattavuudesta puhuttaessa tarkastellaan usein yrityksen tuottojen ja kulujen suhdetta toisiinsa. Kohdeyritykseni on Kuopiossa sijaitsevan Matkailukeskus Rauhalahden leirintä-alueen ravintola. Kesäravintola Maccoy avaa ovensa vuosittain toukokuun lopussa ja on auki aina elokuun loppupuo-lelle. Ravintola tarjoaa aamiaisen, lounaan sekä à la carte – lista-annoksia. Ravintolalla on a-oikeudet.
Kehittämistyötä kuvataan usein prosessina, eli toisiaan seuraavien vaiheiden kautta. Kehittämistyö alkaa usein siitä, että selvitetään kehittämishaasteet ja sen jälkeen sovitaan tavoitteista ja menetelmistä. Lopuksi pyritään etsimään ratkaisuja ja toteuttamaan ne sekä sovitaan tulevista jatkotoimenpiteistä. Opinnäytetyössäni kohdeyritykseni kehittämiskohteita ja haastattelun runkoa lähdettiin pohtimaan markkinoinnin 7P – mallin pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin ravintolan työntekijöitä kesäkausilta 2013 ja 2014. Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä kuutta työntekijää ja lisäksi käytiin runsaasti keskusteluja aiheesta yhdessä ravintolan omistajan kanssa. Haastattelussa käsiteltiin aluksi hieman työntekijöiden taustaa ravintolalla sekä työssä viihtymistä, seuraavaksi keskusteltiin ravintolan suosiosta, markkinoinnista sekä tuotevalikoimasta. Lopuksi haastattelijat saivat kertoa mielipiteensä ravintolan yleisilmeestä. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015 ja työ valmistui huhtikuun 2015 alkuun.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät olivat suhteellisen tyytyväisiä ravintolaan työpaikkana. Jokainen kuitenkin painotti markkinoinnin tärkeyttä, jotta asiakasmääriä ja ravintolan suosiota saataisiin nostettua. Tuotevalikoimaan oltiin tyytyväisiä, vaikka pieniä muutoksia varsinkin à la carte – listaan tulisi tehdä. Ravintolan yleisilmeestä syntyi varsin paljon keskustelua ja kehittämisideoita löytyikin runsaasti.