Mielekkäät liikkeet instrumenttiopintoihin : Alexander-tekniikan opettajan ja muusikon näkökulma soitinopintojen alkuvaiheeseen
Markula, Helena (2015)
Markula, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188602
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päämääränä on auttaa soitinopintojaan aloittelevien lasten opettajia löytämään sellaisia opetustapoja, jotka ohjaavat lapsia yhdistämään musiikin tekemiseen luonnollisen hyvän toimivuuden säilymisen.
Kerron omista lähtökohdistani muusikkona ja Alexander-tekniikan opettajana sekä Alexander-tekniikasta ja sen aikaisemmasta soveltamisesta lasten ja musiikin opetukseen. Pohdin lasten lähtötilannetta ennen soitinopiskelujen aloittamista sekä kerron hyvän koordinaation perusteista ja sen häiritsemisestä.
Kuvailen sekä teoreettisesti että käytännöllisesti asioita, jotka ovat kaiken hyvän tekniikan perusta. Keskeistä sisältöä ovat käsitykset ja niiden vaikutukset. Käsitykset koskevat oppimista, dynaamista tasapainoa, katsomista ja keskittymistä, mielekkäiden liikkeiden alkuperää ja kehollista läsnäoloa tässä hetkessä.
Kerron miten soittimeen voi tutustua kuin uuteen ystävään. Ystävää kuunnellaan, ystävää ei pakoteta ja ystävästä on kiva kertoa kavereillekin. Ystävällinen tutustuminen luo hyvän musiikkisuhteen, johon yhdistyy hyviä fyysisiä soittotottumuksia.
Lapsi saa hyvä perustan soitinopintoihinsa, kun hänelle annetaan mahdollisuus itse löytää soittamisen mielekkyys. Useimmiten se onnistuu parhaiten ryhmäopetuksessa.
Kerron omista lähtökohdistani muusikkona ja Alexander-tekniikan opettajana sekä Alexander-tekniikasta ja sen aikaisemmasta soveltamisesta lasten ja musiikin opetukseen. Pohdin lasten lähtötilannetta ennen soitinopiskelujen aloittamista sekä kerron hyvän koordinaation perusteista ja sen häiritsemisestä.
Kuvailen sekä teoreettisesti että käytännöllisesti asioita, jotka ovat kaiken hyvän tekniikan perusta. Keskeistä sisältöä ovat käsitykset ja niiden vaikutukset. Käsitykset koskevat oppimista, dynaamista tasapainoa, katsomista ja keskittymistä, mielekkäiden liikkeiden alkuperää ja kehollista läsnäoloa tässä hetkessä.
Kerron miten soittimeen voi tutustua kuin uuteen ystävään. Ystävää kuunnellaan, ystävää ei pakoteta ja ystävästä on kiva kertoa kavereillekin. Ystävällinen tutustuminen luo hyvän musiikkisuhteen, johon yhdistyy hyviä fyysisiä soittotottumuksia.
Lapsi saa hyvä perustan soitinopintoihinsa, kun hänelle annetaan mahdollisuus itse löytää soittamisen mielekkyys. Useimmiten se onnistuu parhaiten ryhmäopetuksessa.