TERVETULOA OSASTOLLE 2251 - Hoitotyön opiskelijoiden perehdytysopas Kuopion yliopistollisen sairaalan neurokirurgian osastolle
Iivarinen, Henriikka; Hunnakko, Suvi (2015)
Iivarinen, Henriikka
Hunnakko, Suvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188546
Tiivistelmä
Perehdyttämisessä on tarkoitus tutustuttaa opiskelija työympäristöön, tehdä positiivinen vaikutus, estää turhautumisen ja syrjäytyneisyyden tunteita. Perehdytyksessä tulee käydä läpi työelämän pelisäännöt, työturvallisuus, toimintamallit, arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet. Perehdytyksen avulla opiskelija pääsee helpommin mukaan työyhteisöön ja sen toimintaan.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotoksena on perehdytysopas hoitotyön opiskelijoille, jotka ovat ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa neurokirurgian osastolla. Osastolla ei ollut opiskelijoille tarkoitettua perehdytysopasta, joten tarve sille oli suuri. Oppaan avulla opiskelijat voivat perehtyä osastoon ja sen toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin opiskelijaperehdytyksen parantaminen kyseisessä yksikössä ja perehdytyksen tukena
toimiminen niin opiskelijoille kuin ohjaajille. Opinnäytetyössä tutkittiin myös neurokirurgiaa ja neurokirurgisen potilaan hoitotyötä. Oppaan tehtävänä on auttaa opiskelijoita ammattitaitoa edistävän harjoittelun alussa pääsemään sisään osaston käytäntöihin. Opiskelijat pystyvät palaamaan oppaan asioihin koko harjoittelun ajan.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa perehdyttämisestä, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, neurokirurgiasta ja
neurokirurgisesta hoitotyöstä. Tiedonhakuun käytettiin sähköisiä tietokantoja, KYSin toimintaohjeita ja muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön teorian pohjalta laadittiin kirjallinen perehdytysopas kansiomuodossa.
Opas julkaistaan myös KYSin intranetissä sähköisenä. Opasta on muokattu palautteiden perusteella toimeksiantajan
tarpeisiin sopivaksi.
Oppaasta muodostui kattava ja tiivis kokonaisuus perehtyjälle. Neurokirurgian osasto voi päivittää perehdytysopasta ajankohtaiseksi ja tarpeidensa mukaiseksi. Jatkotutkimusaiheena voisi tulevaisuudessa olla tutkimus perehdytysoppaan toimivuudesta opiskelijoiden harjoittelun kulkuun. Tutkimuksella voisi selvittää, mitä hyötyä perehdytysoppaasta on ollut ja voisiko oppaaseen lisätä jotain.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotoksena on perehdytysopas hoitotyön opiskelijoille, jotka ovat ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa neurokirurgian osastolla. Osastolla ei ollut opiskelijoille tarkoitettua perehdytysopasta, joten tarve sille oli suuri. Oppaan avulla opiskelijat voivat perehtyä osastoon ja sen toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin opiskelijaperehdytyksen parantaminen kyseisessä yksikössä ja perehdytyksen tukena
toimiminen niin opiskelijoille kuin ohjaajille. Opinnäytetyössä tutkittiin myös neurokirurgiaa ja neurokirurgisen potilaan hoitotyötä. Oppaan tehtävänä on auttaa opiskelijoita ammattitaitoa edistävän harjoittelun alussa pääsemään sisään osaston käytäntöihin. Opiskelijat pystyvät palaamaan oppaan asioihin koko harjoittelun ajan.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa perehdyttämisestä, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, neurokirurgiasta ja
neurokirurgisesta hoitotyöstä. Tiedonhakuun käytettiin sähköisiä tietokantoja, KYSin toimintaohjeita ja muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön teorian pohjalta laadittiin kirjallinen perehdytysopas kansiomuodossa.
Opas julkaistaan myös KYSin intranetissä sähköisenä. Opasta on muokattu palautteiden perusteella toimeksiantajan
tarpeisiin sopivaksi.
Oppaasta muodostui kattava ja tiivis kokonaisuus perehtyjälle. Neurokirurgian osasto voi päivittää perehdytysopasta ajankohtaiseksi ja tarpeidensa mukaiseksi. Jatkotutkimusaiheena voisi tulevaisuudessa olla tutkimus perehdytysoppaan toimivuudesta opiskelijoiden harjoittelun kulkuun. Tutkimuksella voisi selvittää, mitä hyötyä perehdytysoppaasta on ollut ja voisiko oppaaseen lisätä jotain.