Älytaulu EKG-opetuksessa : älytaulun soveltuvuus kliinisen fysiologian opetukseen
Kärkkäinen, Matias (2015)
Kärkkäinen, Matias
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188511
Tiivistelmä
Tietokoneavusteinen opettaminen ja sen kehittäminen on ollut osa opetustyötä jo 60-luvulta lähtien. Älytaulu on tietokoneen, liikkeentunnistimen ja dataprojektorin yhdistävä kokonaisuus, jonka avulla voidaan luoda interaktiivista opetusmateriaalia.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa kliinisen fysiologian EKG-opetusta älytaulun avulla Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun toimipisteessä. Näin saatiin tietoa älytaulun käytön opetteluun kuluvasta ajasta ja sen vaatimasta työmäärästä. Tavoitteena oli tulevaisuudessa helpottaa bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen fysiologian opiskelua uusien opetusmenetelmien avulla. Toisena tavoitteena oli saada Ruiskadun toimipisteen älytaulut tehokkaampaan opetuskäyttöön.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin opettelemalla SMART Notebookin käyttö ja tuottamalla opetusmateriaalia kliinisen fysiologian EKG-sisällöistä älytaululla esitettäväksi. Tätä opetusmateriaalia käytettiin toisella lukukaudellaan olevien bioanalyytikko-opiskelijoiden opetukseen. Älytaulun suurimmiksi ongelmiksi nousivat tietotekniset vaikeudet ja asenteellinen vastahakoisuus. Älytaulun vahvuuksiksi taas havaittiin erittäin haastavien sisältöjen tehokas opettaminen, sekä keskustelevan ja interaktiivisen helppo opetusympäristön luominen.
Älytauluopetuksessa lopullinen opetusmateriaali rakennetaan opiskelijoiden kanssa yhdessä. Tuloksena saadaan yksilöityä opetusmateriaalia josta löytyy vastaukset opiskelijoiden omiin kysymyksiin. Älytaululla opettaminen aktivoi sekä opiskelijaa että opettajaa keskittymään opetukseen perinteistä diaesitystä paremmin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa kliinisen fysiologian EKG-opetusta älytaulun avulla Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun toimipisteessä. Näin saatiin tietoa älytaulun käytön opetteluun kuluvasta ajasta ja sen vaatimasta työmäärästä. Tavoitteena oli tulevaisuudessa helpottaa bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen fysiologian opiskelua uusien opetusmenetelmien avulla. Toisena tavoitteena oli saada Ruiskadun toimipisteen älytaulut tehokkaampaan opetuskäyttöön.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin opettelemalla SMART Notebookin käyttö ja tuottamalla opetusmateriaalia kliinisen fysiologian EKG-sisällöistä älytaululla esitettäväksi. Tätä opetusmateriaalia käytettiin toisella lukukaudellaan olevien bioanalyytikko-opiskelijoiden opetukseen. Älytaulun suurimmiksi ongelmiksi nousivat tietotekniset vaikeudet ja asenteellinen vastahakoisuus. Älytaulun vahvuuksiksi taas havaittiin erittäin haastavien sisältöjen tehokas opettaminen, sekä keskustelevan ja interaktiivisen helppo opetusympäristön luominen.
Älytauluopetuksessa lopullinen opetusmateriaali rakennetaan opiskelijoiden kanssa yhdessä. Tuloksena saadaan yksilöityä opetusmateriaalia josta löytyy vastaukset opiskelijoiden omiin kysymyksiin. Älytaululla opettaminen aktivoi sekä opiskelijaa että opettajaa keskittymään opetukseen perinteistä diaesitystä paremmin.