Stabiloinnin hyödyntäminen rautatien stabiliteetin parantamisessa
Takaoja, Viivia (2015)
Takaoja, Viivia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188504
Tiivistelmä
Helsingin ja Turun välinen rantarata on yli 100 vuotta vanha. Rataosuudella havaittiin stabiliteettiongelmia jo radan rakentamisvaiheessa, sillä rata on perustettu vanhan merenpohjan ja soiden päälle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, soveltuuko stabilointi työmenetelmänä jo olemassa olevan radan stabiliteetin parantamiseen.
Tiedettävästi ensimmäinen stabilointikohde rantaradalla sijaitsi Piikkiössä, jossa parannettiin radan stabiliteettia lamellistabiloinnilla ja vastapenkereillä. Piikkiön kohteen loppuvaiheessa aloitettiin tehdä kolmea uutta stabiliteetin parannuskohdetta Paimiossa, Littoisissa ja Turussa, ja niissä käytettiin radan stabiliteetin parantamiseksi samaa lamellistabilointimenetelmää kuin Piikkiössä. Lamellistabiloinnin toteuttamista seurattiin inklinometri- ja radanseurannan sekä pilarikairausten tulosten avulla. Piikkiön kohteesta saatuja tutkimustuloksia vertailtiin keskenään kolmesta muusta parannuskohteesta saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella lamellistabilointi on toteuttamiskelpoinen menetelmä jo rakennetun radan stabiliteetin parantamisessa. Toimintakelpoisuuden selviäminen vie muutamia vuosia kohteen valmistumisesta.
Tiedettävästi ensimmäinen stabilointikohde rantaradalla sijaitsi Piikkiössä, jossa parannettiin radan stabiliteettia lamellistabiloinnilla ja vastapenkereillä. Piikkiön kohteen loppuvaiheessa aloitettiin tehdä kolmea uutta stabiliteetin parannuskohdetta Paimiossa, Littoisissa ja Turussa, ja niissä käytettiin radan stabiliteetin parantamiseksi samaa lamellistabilointimenetelmää kuin Piikkiössä. Lamellistabiloinnin toteuttamista seurattiin inklinometri- ja radanseurannan sekä pilarikairausten tulosten avulla. Piikkiön kohteesta saatuja tutkimustuloksia vertailtiin keskenään kolmesta muusta parannuskohteesta saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella lamellistabilointi on toteuttamiskelpoinen menetelmä jo rakennetun radan stabiliteetin parantamisessa. Toimintakelpoisuuden selviäminen vie muutamia vuosia kohteen valmistumisesta.