Rakennus- ja puualan tulevaisuuden osaamistarpeet
Bräysy, Ville (2015)
Bräysy, Ville
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178419
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikön rakennus- ja puuosaston toiminnan kehittämiseksi. Osaston henkilökuntavahvuus on 18 ja opiskelijoita on noin 250. Koulutustarjonta pitää sisällään talonrakentajan ja puusepän perustutkinnot, joita toteutetaan sekä opetus-suunnitelmaperusteisesti että näyttötutkintoperusteisesti.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää rakennus- ja puuosaston toimintaa. Päätutkimusongelma oli, miten toimintaa tulee kehittää, jotta voidaan vastata rakennus- ja puualan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Kehittäminen edellyttää muutosta. Jotta muutos ei söisi olemassa olevia vahvuuksia, täytyi selvittää, missä ollaan hyviä ja miksi. Tämä selvisi haastatteluiden avulla. Koska tilastoaineisto tuki vastauksia, tiedettiin, minkä kustannuksella muutosta ei tullut toteuttaa.
Rakennus- ja puuosastolla tuotetaan osaamista rakennus- ja puualan osaamistarpeisiin. Näinpä täytyi selvittää, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Tarvittava tieto löytyi tausta-aineiston perusteella, ja sitä reflektoitiin osaston henkilökunnan voimin eri tulevaisuusskenaarioihin varautumalla.
Osaamistarpeen edellyttämän muutoksen toteuttamiseen sovellettiin prosessiohjauksen teoriaa. Kaikki toiminta piti saada tukemaan ydinprosessia eli osaamisen tuottamista.
Rakennus- ja puuala ovat lähentymässä toisiaan osaamistarpeidensa osalta. Koulutusten painopisteitä tuli muuttaa erityisesti puualan osalta. Lisäksi toteutus edellytti aiempaa joustavampia toimintamalleja. Ratkaisu päätutkimusongelmaan löytyi koulutuksen toteutusta uudelleen painottamalla ja ydinprosesseja osin integroimalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää rakennus- ja puuosaston toimintaa. Päätutkimusongelma oli, miten toimintaa tulee kehittää, jotta voidaan vastata rakennus- ja puualan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Kehittäminen edellyttää muutosta. Jotta muutos ei söisi olemassa olevia vahvuuksia, täytyi selvittää, missä ollaan hyviä ja miksi. Tämä selvisi haastatteluiden avulla. Koska tilastoaineisto tuki vastauksia, tiedettiin, minkä kustannuksella muutosta ei tullut toteuttaa.
Rakennus- ja puuosastolla tuotetaan osaamista rakennus- ja puualan osaamistarpeisiin. Näinpä täytyi selvittää, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Tarvittava tieto löytyi tausta-aineiston perusteella, ja sitä reflektoitiin osaston henkilökunnan voimin eri tulevaisuusskenaarioihin varautumalla.
Osaamistarpeen edellyttämän muutoksen toteuttamiseen sovellettiin prosessiohjauksen teoriaa. Kaikki toiminta piti saada tukemaan ydinprosessia eli osaamisen tuottamista.
Rakennus- ja puuala ovat lähentymässä toisiaan osaamistarpeidensa osalta. Koulutusten painopisteitä tuli muuttaa erityisesti puualan osalta. Lisäksi toteutus edellytti aiempaa joustavampia toimintamalleja. Ratkaisu päätutkimusongelmaan löytyi koulutuksen toteutusta uudelleen painottamalla ja ydinprosesseja osin integroimalla.