Terminaalin vaihtoehtoinen layout : Schenker Oy
Koiranen, Konsta (2015)
Koiranen, Konsta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida Schenker Tampereen terminaalin nykytilan toimivuutta ja tehokkuutta. Tehokas terminaalitoiminta takaa yritykselle paitsi mer-kittäviä kustannusetuja myös muita resursseihin ja jopa asiakassuhteisiin liittyviä etuja. Yhä vaativammassa kilpailuympäristössä yrityksen on välttämätöntä kehittää toimintojaan ja päi-vittää osaamistaan. Tehokkaassa terminaalissa työn suorittamiseen kuluu optimiaika ja opti-mimäärä resursseja.
Tässä opinnäytetyössä Schenkerin Tampereen terminaalin nykytilaa analysoitiin omien työnte-kijäkokemusten sekä suoritettujen mittausten pohjalta. Mittauksia tehtiin mm. trukkien kapa-siteettiin, toimintoihin kuluvaan aikaan sekä etäisyyksiin liittyen. Työssä esitettyjen taulukko-jen, tulosten ja havaintojen pohjalta luotiin kolme vaihtoehtoista layout -mallia, jotka havain-nollistettiin kuviin sekä analysoitiin tehokkuuden osalta alkuperäiseen malliin verraten. Vaihto-ehtoisista malleista löytyi kaksi selkeästi toimivampaa vaihtoehtoa, joihin siirtymällä voitaisiin säästää sekä aika, että henkilöresursseissa. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää Tampereen terminaalin paikallisjakelun, eli Tampereen alueella jaettavien pienempien alueiden layoutia terminaalissa.
Tässä opinnäytetyössä Schenkerin Tampereen terminaalin nykytilaa analysoitiin omien työnte-kijäkokemusten sekä suoritettujen mittausten pohjalta. Mittauksia tehtiin mm. trukkien kapa-siteettiin, toimintoihin kuluvaan aikaan sekä etäisyyksiin liittyen. Työssä esitettyjen taulukko-jen, tulosten ja havaintojen pohjalta luotiin kolme vaihtoehtoista layout -mallia, jotka havain-nollistettiin kuviin sekä analysoitiin tehokkuuden osalta alkuperäiseen malliin verraten. Vaihto-ehtoisista malleista löytyi kaksi selkeästi toimivampaa vaihtoehtoa, joihin siirtymällä voitaisiin säästää sekä aika, että henkilöresursseissa. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää Tampereen terminaalin paikallisjakelun, eli Tampereen alueella jaettavien pienempien alueiden layoutia terminaalissa.