Musiikkileikkikoulun työskentelytavat diabeetikkolasten oppimisen tukena
Jouttenus, Mona (2015)
Jouttenus, Mona
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168407
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohdin, kuinka musiikkileikkikoulun työskentelytavat voivat toimia oppimisen tukena myös tavallisesta poikkeavassa ympäristössä. Järjestin Mikkelin keskussairaalan diabetespoliklinikan järjestämän perhekurssin yhteydessä tilanteen, jossa tutkin, kuinka musiikkileikkikoulun työskentelytapojen tuominen diabetesleirille säveltämäni hiilarirapin muodossa voi tukea pieniä diabeetikkoja sairauteensa liittyvien asioiden oppimisessa. Diabeetikot olivat 2-9- vuotiaita, ja aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä ennen rapin opettelua ja rapin opettelun jälkeen. Samassa yhteydessä keräsin tietoa myös diabeteshoitajilta.
Tutkimustulokset osoittavat musiikkileikkikoulun työskentelytapojen tukevan pienten diabeetikoiden oppimista. Lisäksi kokemus oli mieluisa tutkittavalle joukolle. Pienimuotoinen tutkimukseni sai minut pohtimaan, olisiko musiikkileikkikoulumenetelmällä mahdollisuuksia tukea laajemminkin erilaisia sairastuneita lapsia myös muualla.
Tutkimustulokset osoittavat musiikkileikkikoulun työskentelytapojen tukevan pienten diabeetikoiden oppimista. Lisäksi kokemus oli mieluisa tutkittavalle joukolle. Pienimuotoinen tutkimukseni sai minut pohtimaan, olisiko musiikkileikkikoulumenetelmällä mahdollisuuksia tukea laajemminkin erilaisia sairastuneita lapsia myös muualla.