Yritys on innovaatio : Yhteisöpedagogi matkalla yrittäjyyteen
Virtanen, Pauliina; Bazouleva, Tipsu (2015)
Virtanen, Pauliina
Bazouleva, Tipsu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168383
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yhteisöpedagogin mahdollisuuksia toimia yrittäjänä, sekä tarkastellaan yhteisöpedagogin työllisyydennäkymiä nyt ja tulevaisuudessa. Työn tavoitteena oli selvittää, toimiiko yrittäjyys aitona mahdollisuutena työllistyä epävakaan taloustilanteen ohjatessa työllisyyden kehitystä. Millaiset ovat yhteisöpedagogien yrittäjyysmarkkinat? Mitä innovatiivisia ideoita yhteisöpedagogi voi yrittäjänä toteuttaa? Miten Humanistisen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden opintopolku on tukenut opiskelijoita heidän ryhtyessään yrittäjiksi? Miten koulu kehittää yrittäjyyden opintopolkua tulevaisuudessa? Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä Humanistisessa ammattikorkeakoulussa opiskellutta yrittäjää, sekä neljä Humanistisen ammattikorkeakoulun lehtoria, jotka vastaavat yrittäjyyskasvatuksen kehittämisestä omissa toimipisteissään. Lisäksi haastattelimme yritysmaailman edustajaa, joka ei ole ammatiltaan yhteisöpedagogi, mutta toimii samalla työkentällä. Hän tekee Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyötä kouluttamalla yhteisöpedagogiopiskelijoita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yhteiskunnan taloudellisen tilanteen, ostopalveluiden tulevaisuuden, sekä kysynnän ennustettavuuden tutkimisesta. Lisäksi työssä tuodaan esille Humanistisen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden opintopolun kehittyminen vanhan ja uuden opetussuunnitelman välillä.
Yrittäjyys yhteisöpedagogien keskuudessa on vielä kovin harvinaista. Tämä opinnäytetyö antaa uusia näkemyksiä aiheeseen ja toimii sen myötä edelläkävijänä yhteisöpedagogien yrittäjyyspolun kehittymisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä Humanistisessa ammattikorkeakoulussa opiskellutta yrittäjää, sekä neljä Humanistisen ammattikorkeakoulun lehtoria, jotka vastaavat yrittäjyyskasvatuksen kehittämisestä omissa toimipisteissään. Lisäksi haastattelimme yritysmaailman edustajaa, joka ei ole ammatiltaan yhteisöpedagogi, mutta toimii samalla työkentällä. Hän tekee Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyötä kouluttamalla yhteisöpedagogiopiskelijoita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yhteiskunnan taloudellisen tilanteen, ostopalveluiden tulevaisuuden, sekä kysynnän ennustettavuuden tutkimisesta. Lisäksi työssä tuodaan esille Humanistisen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden opintopolun kehittyminen vanhan ja uuden opetussuunnitelman välillä.
Yrittäjyys yhteisöpedagogien keskuudessa on vielä kovin harvinaista. Tämä opinnäytetyö antaa uusia näkemyksiä aiheeseen ja toimii sen myötä edelläkävijänä yhteisöpedagogien yrittäjyyspolun kehittymisessä.