Personal training -palveluiden myynnin edistäminen
Kela, Essi-Maria; Kyöstäjä, Anna-Elisa (2015)
Kela, Essi-Maria
Kyöstäjä, Anna-Elisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158367
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli selvittää, miten Personal training -palveluiden myyntiä voidaan edistää. Tarkastelimme aihetta Personal trainereiden näkökulmasta ja siitä, miten he pystyvät itse lisäämään myyntiään. Tavoitteenamme oli myös selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Personal training -palveluiden ostoon. Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme toimi perheyritys Liikuntakeskus
Hukka, joka sijaitsee Oulun Heinäpäässä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu monipuolisista ja luotettavista kirjallisuuden sekä internetin lähteistä. Haastattelimme tietoperustaa varten myös Liikuntakeskus Hukan Personal trainereita, joilta saimme kattavasti lisäinformaatiota toimialasta. Viitekehyksessä perehdytään muun muassa asiantuntijapalveluihin, Personal training -palveluihin, asiakkaan ostoprosessiin, myyntiin sekä markkinointiin liittyviin seikkoihin. Korostimme erityisesti myynnin osuutta, sillä usealta Personal
trainerilta voi puuttua kokonaan asiantuntevan myyjän koulutus.
Kvalitatiivista tutkimusta varten haastattelimme yhteensä kahdeksaa Hukan jäsentä, joilta löytyi pidempi valmennussuhde liikuntakeskuksen Personal trainerin kanssa. Haastattelukysymyksillä selvitimme, miten asiakkaat olivat kokeneet muun muassa valmennuksen ja valmennustilanteen. Tutkimuksessa nousi esille useita kehitysideoita palveluita ajatellen. Personal trainereiden myyntityö kaipasi ammattimaista otetta ja tähän pyrimme tuomaan ratkaisuja sekä neuvoja.
Tulokset ja johtopäätökset -kappaleessa raportoimme haastattelujen tuloksia sekä Personal training -palveluiden myyntiä edistäviä tekijöitä. Lisäksi kokosimme Personal trainerin muistilistan, josta löytyvät hyvät lähtökohdat onnistuneeseen myyntiin.
Hukka, joka sijaitsee Oulun Heinäpäässä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu monipuolisista ja luotettavista kirjallisuuden sekä internetin lähteistä. Haastattelimme tietoperustaa varten myös Liikuntakeskus Hukan Personal trainereita, joilta saimme kattavasti lisäinformaatiota toimialasta. Viitekehyksessä perehdytään muun muassa asiantuntijapalveluihin, Personal training -palveluihin, asiakkaan ostoprosessiin, myyntiin sekä markkinointiin liittyviin seikkoihin. Korostimme erityisesti myynnin osuutta, sillä usealta Personal
trainerilta voi puuttua kokonaan asiantuntevan myyjän koulutus.
Kvalitatiivista tutkimusta varten haastattelimme yhteensä kahdeksaa Hukan jäsentä, joilta löytyi pidempi valmennussuhde liikuntakeskuksen Personal trainerin kanssa. Haastattelukysymyksillä selvitimme, miten asiakkaat olivat kokeneet muun muassa valmennuksen ja valmennustilanteen. Tutkimuksessa nousi esille useita kehitysideoita palveluita ajatellen. Personal trainereiden myyntityö kaipasi ammattimaista otetta ja tähän pyrimme tuomaan ratkaisuja sekä neuvoja.
Tulokset ja johtopäätökset -kappaleessa raportoimme haastattelujen tuloksia sekä Personal training -palveluiden myyntiä edistäviä tekijöitä. Lisäksi kokosimme Personal trainerin muistilistan, josta löytyvät hyvät lähtökohdat onnistuneeseen myyntiin.