Verkkopalvelun lanseeraus : Case: OmaSeppo.fi
Lehmussaari, Peppi (2015)
Lehmussaari, Peppi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158366
Tiivistelmä
OmaSeppo.fi on pienille taloyhtiöille tarkoitettu isännöinnin verkkotyökalu, joka auttaa isännöinnissä muistuttaen ja neuvoja antaen. Verkkopalvelu julkaistiin tammikuussa 2015. Opinnäytetyön tarkoituksena oli OmaSeppo.fi -verkkopalvelun lanseerauksen ja markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä sisällön tuottaminen verkkopalveluun ja pal-velun verkkosivustolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli saattaa uusi verkkopalvelu mark-kinoille niin, että se sisältää kohderyhmälle hyödyllistä sisältöä. Opinnäytetyön tekijä toimi osana verkkopalvelun kehittämistä varten koottua projektiryhmää. Opinnäytetyön tutkimusote oli konstruktiivinen. Työssä pyrittiin kehittämään kokonaan uusi palvelu, joka vastaa tosielämän ongelmiin ja auttaa kohderyhmää.
Työn teoriaosassa perehdyttiin verkkomarkkinointiin ja erityisesti sisältö- ja kump-panuusmarkkinointiin sekä niiden eri keinoihin. Lisäksi kuvattiin miten näitä markkinoinnin keinoja on käytetty uuden verkkopalvelun lanseerauksessa ja markkinoinnissa. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös sisällöntuotannon, sisällön julkaisemisen sekä löy-dettävyyden tärkeys, sekä se, miten nämä on toteutettu OmaSeppo.fi -verkkopalvelun kohdalla. Sisällöntuotannon tarkoituksena, tämän verkkopalvelun kohdalla, oli tuottaa verkkopalvelun kohderyhmälle arvokasta ja hyödyllistä sisältöä, joka houkuttelee kävijöitä verkkosivustolle. Työn haasteena oli oikeiden markkinointikanavien löytäminen sekä kohderyhmän tavoittaminen.
Opinnäytetyössä tuotetut sisällöt ja niiden julkaisuaikataulu sekä markkinointimateriaalit auttavat toimeksiantajaa tulevaisuudessa jatkamaan verkkopalvelun markkinointia ja verkkosivujen päivittämistä. Tuotetut sisällöt ja muu materiaali jäävät toimeksiantajan käyttöön ja muokattaviksi, jotta niitä voidaan hyödyntää verkkopalvelun markkinoinnissa ja verkkosivujen päivittämisessä myös jatkossa.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen markkinointitoimenpiteiden tuloksena verkkopalveluun liittyi yli sata käyttäjää. Verkkopalvelulle on kysyntää, mutta oikean kohderyhmän ta-voittaminen osoittautui hankalaksi. Markkinointitoimenpiteitä kehitetään jatkossa edelleen, jotta verkkopalvelun kohderyhmä tavoitetaan parhaalla mahdollisella tavalla ja saavutetaan asetettu 10 000 käyttäjän tavoite vuoden 2016 loppuun mennessä.
Työn teoriaosassa perehdyttiin verkkomarkkinointiin ja erityisesti sisältö- ja kump-panuusmarkkinointiin sekä niiden eri keinoihin. Lisäksi kuvattiin miten näitä markkinoinnin keinoja on käytetty uuden verkkopalvelun lanseerauksessa ja markkinoinnissa. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös sisällöntuotannon, sisällön julkaisemisen sekä löy-dettävyyden tärkeys, sekä se, miten nämä on toteutettu OmaSeppo.fi -verkkopalvelun kohdalla. Sisällöntuotannon tarkoituksena, tämän verkkopalvelun kohdalla, oli tuottaa verkkopalvelun kohderyhmälle arvokasta ja hyödyllistä sisältöä, joka houkuttelee kävijöitä verkkosivustolle. Työn haasteena oli oikeiden markkinointikanavien löytäminen sekä kohderyhmän tavoittaminen.
Opinnäytetyössä tuotetut sisällöt ja niiden julkaisuaikataulu sekä markkinointimateriaalit auttavat toimeksiantajaa tulevaisuudessa jatkamaan verkkopalvelun markkinointia ja verkkosivujen päivittämistä. Tuotetut sisällöt ja muu materiaali jäävät toimeksiantajan käyttöön ja muokattaviksi, jotta niitä voidaan hyödyntää verkkopalvelun markkinoinnissa ja verkkosivujen päivittämisessä myös jatkossa.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen markkinointitoimenpiteiden tuloksena verkkopalveluun liittyi yli sata käyttäjää. Verkkopalvelulle on kysyntää, mutta oikean kohderyhmän ta-voittaminen osoittautui hankalaksi. Markkinointitoimenpiteitä kehitetään jatkossa edelleen, jotta verkkopalvelun kohderyhmä tavoitetaan parhaalla mahdollisella tavalla ja saavutetaan asetettu 10 000 käyttäjän tavoite vuoden 2016 loppuun mennessä.