Soitan bändissä! : ohjeita lasten bändiryhmän ohjaajalle
Räikkönen, Vilma (2015)
Räikkönen, Vilma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158251
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on opas lasten bändiryhmän ohjaajalle. Syksyllä 2014 aloitin työt bändiryhmän opettajana ja huomasin, ettei lasten bändisoittimien alkeisopetukseen löytynyt opetusmateriaalia eikä ohjeita. Päätin laatia tietopaketin, joka sisältää ohjeita instrumenttiopetukseen, opetusmateriaalin valintaan, ryhmäopettajuuteen ja poikiin bändin jäseninä.
Musiikkiopistojen ja -koulujen soitinkaruselleissa lapsi saa tutustua eri instrumentteihin pienen hetken ja tekee päätöksensä soitinvalinnasta usein tämän perusteella. Periodeittain soittimiin tutustuttava ja lukukauden mittainen soitinkaruselli olisi hyvä tapa tutustua soittimiin. Opinnäytetyössäni bändiryhmän periodin pituus on noin neljä viikkoa. Bändisoittimistoon kuuluvat: rummut, kantele, kitara, sähköbasso, djembe ja rytmisoittimia. Harjoitukset, sovitukset ja instrumenttikohtaiset ohjeet laadin n. 7–8-vuotiaiden lasten ryhmäopetukseen.
Olen kerännyt työhöni instrumenttien alkeisopetusmateriaalista löytämiäni ohjeita ja soveltanut niitä bändisoittimille. Työni tärkein aineisto ovat bändiryhmälle sovitetut teokset ja ohjeet siitä, millä tavoin kappaleita lähestytään yhteissoiton näkökulmasta. Olen pohtinut ryhmäopettajuutta ja 7–8-vuotiaiden musiikillisia tavoitteita. Omaa opettajuuttani kehitin esim. kuvaamani videomateriaalin avulla, jonka perusteella tutkin opetusmenetelmien ja -materiaalin toimivuutta ryhmäopetuksessa.
Bändiryhmässä lapsi oppii bändisoittimien alkeita yhteissoiton kautta. Lapsi tutustuu eri musiikkityyleihin ja saa esiintymiskokemusta bändin jäsenenä. Bändiryhmässä tutustutaan myös musiikkivalmennukseen, jonka aikana lapsi oppii musiikin perusteita: rytmi, melodia, harmonia, musiikin muotorakenteet ja improvisointi. Lapsi oppii tärkeitä sosiaalisia taitoja ja saa ympärilleen vertaisryhmän, jonka avulla oppiminen tapahtuu vuorovaikutteisemmin ja tehokkaammin.
Bändiryhmän tavoitteet ja lasten kehityksen tukeminen vaativat bändiryhmän ohjaajalta useita pedagogisia taitoja. Opettajan on huomioitava ryhmä ja sen yksilöt ja hallittava useita eri työtapoja, jotta jokaiselle lapselle on mahdollisuus tarjota hedelmällinen oppimisympäristö.
Pidentämällä soitinvalmennuksen kestoa ja lisäämällä instrumenttivalikoimaa, lapsi saa todellisen kuvan eri soittimista ja oppii musiikin harrastamiseen tarvittavat alkeet.
Musiikkiopistojen ja -koulujen soitinkaruselleissa lapsi saa tutustua eri instrumentteihin pienen hetken ja tekee päätöksensä soitinvalinnasta usein tämän perusteella. Periodeittain soittimiin tutustuttava ja lukukauden mittainen soitinkaruselli olisi hyvä tapa tutustua soittimiin. Opinnäytetyössäni bändiryhmän periodin pituus on noin neljä viikkoa. Bändisoittimistoon kuuluvat: rummut, kantele, kitara, sähköbasso, djembe ja rytmisoittimia. Harjoitukset, sovitukset ja instrumenttikohtaiset ohjeet laadin n. 7–8-vuotiaiden lasten ryhmäopetukseen.
Olen kerännyt työhöni instrumenttien alkeisopetusmateriaalista löytämiäni ohjeita ja soveltanut niitä bändisoittimille. Työni tärkein aineisto ovat bändiryhmälle sovitetut teokset ja ohjeet siitä, millä tavoin kappaleita lähestytään yhteissoiton näkökulmasta. Olen pohtinut ryhmäopettajuutta ja 7–8-vuotiaiden musiikillisia tavoitteita. Omaa opettajuuttani kehitin esim. kuvaamani videomateriaalin avulla, jonka perusteella tutkin opetusmenetelmien ja -materiaalin toimivuutta ryhmäopetuksessa.
Bändiryhmässä lapsi oppii bändisoittimien alkeita yhteissoiton kautta. Lapsi tutustuu eri musiikkityyleihin ja saa esiintymiskokemusta bändin jäsenenä. Bändiryhmässä tutustutaan myös musiikkivalmennukseen, jonka aikana lapsi oppii musiikin perusteita: rytmi, melodia, harmonia, musiikin muotorakenteet ja improvisointi. Lapsi oppii tärkeitä sosiaalisia taitoja ja saa ympärilleen vertaisryhmän, jonka avulla oppiminen tapahtuu vuorovaikutteisemmin ja tehokkaammin.
Bändiryhmän tavoitteet ja lasten kehityksen tukeminen vaativat bändiryhmän ohjaajalta useita pedagogisia taitoja. Opettajan on huomioitava ryhmä ja sen yksilöt ja hallittava useita eri työtapoja, jotta jokaiselle lapselle on mahdollisuus tarjota hedelmällinen oppimisympäristö.
Pidentämällä soitinvalmennuksen kestoa ja lisäämällä instrumenttivalikoimaa, lapsi saa todellisen kuvan eri soittimista ja oppii musiikin harrastamiseen tarvittavat alkeet.