Joukkoliikenne seudullisen viranomaisen järjestämänä
Tuovinen, Ari (2015)
Lataukset:
Tuovinen, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata EU:n palvelusopimus-asetuksen (PSA), kansallisen joukkoliikennelain ja joukkoliikenteen järjestämistapamuutoksen vaikutuksia Jyväskylän seudullisen viranomaisen näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän kaupungin liikenne- ja viheralueiden vastuualue.
Teoriaosuus koostuu joukkoliikenteen lainsäädännöllisistä muutoksista niin valtakunnalliseen liikennepolitiikkaan kuin myös vaikutuksista valtakunnalliseen, seudulliseen ja alueelliseen yhteistyöhön ja työryhmiin. Viranomaistoiminnan vaatimuksia on tarkasteltu joukkolii-kennelain perusteella ja sen vaikutuksia Jyväskylän seudullisen viranomaisen toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Tutkintamenetelminä käytettiin pääosin case-tutkimusta ja sitä täydennettiin kuntien edustajien haastatteluilla. Case-tutkimuksessa selvittiin aikaisempi toimintamalli, kirjattu tahtotila ja uuden järjestämistavan mukainen toimintamalli. Kuntien edustajien haastatteluissa arvioitiin, miten muutos ja tutkimuksessa kuvatut toiminnallisten osaalueiden muutokset ovat vaikuttaneet kuntien toimintaan joukkoliikenteenjärjestämisessä.
Työn lopuksi arvioidaan, miten uuden toimintamallin haltuunotto on edennyt sekä minkä osa-alueen kohdalla muutostarpeisiin on osattu varautua ja mihin tekijöihin toiminnassa tulee jatkossa keskittyä.
Teoriaosuus koostuu joukkoliikenteen lainsäädännöllisistä muutoksista niin valtakunnalliseen liikennepolitiikkaan kuin myös vaikutuksista valtakunnalliseen, seudulliseen ja alueelliseen yhteistyöhön ja työryhmiin. Viranomaistoiminnan vaatimuksia on tarkasteltu joukkolii-kennelain perusteella ja sen vaikutuksia Jyväskylän seudullisen viranomaisen toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Tutkintamenetelminä käytettiin pääosin case-tutkimusta ja sitä täydennettiin kuntien edustajien haastatteluilla. Case-tutkimuksessa selvittiin aikaisempi toimintamalli, kirjattu tahtotila ja uuden järjestämistavan mukainen toimintamalli. Kuntien edustajien haastatteluissa arvioitiin, miten muutos ja tutkimuksessa kuvatut toiminnallisten osaalueiden muutokset ovat vaikuttaneet kuntien toimintaan joukkoliikenteenjärjestämisessä.
Työn lopuksi arvioidaan, miten uuden toimintamallin haltuunotto on edennyt sekä minkä osa-alueen kohdalla muutostarpeisiin on osattu varautua ja mihin tekijöihin toiminnassa tulee jatkossa keskittyä.