Tablet-laitteiden käyttöönottokoulutuksien vaikuttavuusarviointi Vantaan sivistystoimen näkökulmasta
Lindstén, Hanna (2015)
Lindstén, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Vantaan kaupungin tablet-hankinta, jossa hankittiin yli 16 000 tablettia opetuskäyttöön. Tämän yhteydessä kouluille tuli myös avoin langaton verkko, joka on myös alueen asukkaiden käytettävissä.
Työn tavoitteena olivat Vantaan kaupungin tablet-projektin käyttöönoton sujuvuuden tutki-minen sekä opettajille järjestettävän laitekoulutuksen hyödyllisyys. Työssä tutkittiin myös, mihin käyttötarkoituksiin tabletteja käytetään.
Työssä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työ toteutettiin havainnoimalla käyt-töönottoa kahden vantaalaisen alakoulun kuudessa eri luokassa ja sähköisellä kyselyllä näiden luokkien opettajille laitekoulutuksen jälkeen. Havainnoinnin tarkoituksena oli seurata tablettien käyttöönoton sujuvuutta luokissa. Kyselyllä puolestaan selvitettiin tablettien käyttötarkoituksia, opettajille järjestettävän laitekoulutuksen hyödyllisyyttä sekä opettajien kokemia haasteita.
Havainnoinnin aikana ilmeni, että laitteiden käyttöönotto sujui pääosin hyvin. Havainnoi-malla kahta koulua, joilla on erilainen tausta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, toi myös odotettuja eroja. Kuitenkin myös odottamattomia haasteita ilmeni havainnointien aikana, kuten langattoman verkon ongelmat. Kyselyn mukaan laitteet on otettu aktiivisesti käyttöön ja tableteille on löydetty jo monia käyttötarkoituksia. Tablet-koulutuksesta oli hyö-tyä, mutta pedagogisten sovellusten käyttöön ja niiden löytämiseen kaivattaisiin vielä lisää tukea ja koulutusta.
Työ sisältää myös parannusehdotuksia, jotka voidaan ottaa huomioon tulevissa tieto- ja viestintätekniikan hankkeissa. Työtä voidaan hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan opetus-käytön projekteissa.
Työn tavoitteena olivat Vantaan kaupungin tablet-projektin käyttöönoton sujuvuuden tutki-minen sekä opettajille järjestettävän laitekoulutuksen hyödyllisyys. Työssä tutkittiin myös, mihin käyttötarkoituksiin tabletteja käytetään.
Työssä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työ toteutettiin havainnoimalla käyt-töönottoa kahden vantaalaisen alakoulun kuudessa eri luokassa ja sähköisellä kyselyllä näiden luokkien opettajille laitekoulutuksen jälkeen. Havainnoinnin tarkoituksena oli seurata tablettien käyttöönoton sujuvuutta luokissa. Kyselyllä puolestaan selvitettiin tablettien käyttötarkoituksia, opettajille järjestettävän laitekoulutuksen hyödyllisyyttä sekä opettajien kokemia haasteita.
Havainnoinnin aikana ilmeni, että laitteiden käyttöönotto sujui pääosin hyvin. Havainnoi-malla kahta koulua, joilla on erilainen tausta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, toi myös odotettuja eroja. Kuitenkin myös odottamattomia haasteita ilmeni havainnointien aikana, kuten langattoman verkon ongelmat. Kyselyn mukaan laitteet on otettu aktiivisesti käyttöön ja tableteille on löydetty jo monia käyttötarkoituksia. Tablet-koulutuksesta oli hyö-tyä, mutta pedagogisten sovellusten käyttöön ja niiden löytämiseen kaivattaisiin vielä lisää tukea ja koulutusta.
Työ sisältää myös parannusehdotuksia, jotka voidaan ottaa huomioon tulevissa tieto- ja viestintätekniikan hankkeissa. Työtä voidaan hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan opetus-käytön projekteissa.