Tilitoimiston perustamistoimet ja asiakashankinta
Löfgren, Sanna (2015)
Löfgren, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tilitoimiston X toiminnan lopettaminen tai siirtyminen uudelle toimijalle. Mahdollisia toimintavaihtoehtoja olivat toiminnan myynti ulkopuoliselle taholle tai uuden yhtiön perustaminen.
Työn näkökulmaksi valittiin uuden tilitoimiston perustaminen ja tavoitteena oli tilitoimiston Z perustaminen jatkamaan tilitoimiston X toimintaa. Työn tarkoituksena oli valita sopiva yritysmuoto ja laatia markkinointisuunnitelma perustettavalle tilitoimistolle.
Teoreettinen viitekehys pohjautui lakeihin, jotka säätelevät elinkeinotoiminnan harjoittamisen muotoja ja lakien edellyttämiä pakollisia toimia. Lisäksi perehdyttiin kirjallisuuteen ja verkkomateriaaleihin, joissa käsiteltiin yritystoimintaa ja markkinointia.
Sopivaksi yritysmuodoksi todettiin osakeyhtiö. Valintaan vaikutti perustajien määrä ja taloudellisen vastuun rajaaminen sekä toiminnan tarkoitus. Tilitoimistolle Z laadittiin luottamuksellinen markkinointisuunnitelma, jonka mukaisesti asiakashankintaa alussa toteutetaan. Kirjanpito-ohjelman osalta todettiin, että on tarvetta selvittää vaihtoehtoja tilitoimiston X käytössä olleelle kirjanpito-ohjelmistolle. Tuleviksi kehittämiskohteiksi todettiin myös palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu.
Markkinointisuunnitelma on luottamuksellisena jätetty tausta-aineistoon.
Työn näkökulmaksi valittiin uuden tilitoimiston perustaminen ja tavoitteena oli tilitoimiston Z perustaminen jatkamaan tilitoimiston X toimintaa. Työn tarkoituksena oli valita sopiva yritysmuoto ja laatia markkinointisuunnitelma perustettavalle tilitoimistolle.
Teoreettinen viitekehys pohjautui lakeihin, jotka säätelevät elinkeinotoiminnan harjoittamisen muotoja ja lakien edellyttämiä pakollisia toimia. Lisäksi perehdyttiin kirjallisuuteen ja verkkomateriaaleihin, joissa käsiteltiin yritystoimintaa ja markkinointia.
Sopivaksi yritysmuodoksi todettiin osakeyhtiö. Valintaan vaikutti perustajien määrä ja taloudellisen vastuun rajaaminen sekä toiminnan tarkoitus. Tilitoimistolle Z laadittiin luottamuksellinen markkinointisuunnitelma, jonka mukaisesti asiakashankintaa alussa toteutetaan. Kirjanpito-ohjelman osalta todettiin, että on tarvetta selvittää vaihtoehtoja tilitoimiston X käytössä olleelle kirjanpito-ohjelmistolle. Tuleviksi kehittämiskohteiksi todettiin myös palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu.
Markkinointisuunnitelma on luottamuksellisena jätetty tausta-aineistoon.