Rakennusten 3D-mallinnus ja mallien käyttäminen WebGL-sovelluksessa
Pöllänen, Joel (2015)
Pöllänen, Joel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138055
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia kolmiulotteisen rakennusmallinnuksen tekniikoita ja käytänteitä. Työssä selvitettiin, miten olemassa oleva rakennus voidaan mallintaa kolmiulotteiseksi kappaleeksi ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, jotta sitä pystyttäisiin hyödyntämään selaimella toimivassa web-sovelluksessa. Pyrkimyksenä oli, että arkkitehtuurimuseolle mallinnettaisiin vesitorni käyttäen annettuja pohjapiirroksia ja kuvamateriaalia. Vesitorni oli tämän jälkeen upotettava WebGL-sovellukseen, jossa sitä pystyisi pyörittelemään ja tutkimaan.
Vesitorni mallinnettiin CAD-ohjelmalla käyttäen pohjapiirroksista jopa puolen millimetrin tarkkuudella mitattuja etäisyyksiä. Kuva-aineistoa hyödynnettiin vaikeasti hahmotettaviin kohtiin, ja torni pyrittiin mallintamaan mahdollisimman tarkasti vastaamaan todellisuutta. Tässä oli huolehdittava myös mallin geometrian tarkkuudesta, joka ei saanut olla liian suuri. Vesitornia varten luotiin materiaalit, joiden avulla lopullinen malli saatiin näyttämään realistisemmalta. Malli tuotiin CAD-ohjelmasta ulos sekä kokonaisena että leikattuna kahtia, jotta lopullisessa sovelluksessa niiden välillä pystyisi vaihtamaan. WebGL-sovellus luotiin käyttäen erityistä grafiikkakirjastoa, ja se upotettiin vesitornista kertovaan sivustoon.
Insinöörityössä saavutettiin kaikki asetetut tavoitteet, vaikka se kestikin ajallisesti suunniteltua pidempään. Lopputuloksena syntyi WebGL-sovellus sivustoineen, ja se liitetään osaksi arkkitehtuurimuseon omaa sivustoa. Vesitornin mallia pystyy pyörittämään, liikuttamaan ja suurentamaan hiirtä käyttäen, ja mallia pystytään vaihtamaan kokonaisen ja läpileikatun välillä.
Työn teko osoittautui monimutkaiseksi, mutta mielenkiintoiseksi prosessiksi, jonka tulokset hyödyttävät arkkitehtuurimuseota mahdollisissa vastaavissa projekteissa.
Vesitorni mallinnettiin CAD-ohjelmalla käyttäen pohjapiirroksista jopa puolen millimetrin tarkkuudella mitattuja etäisyyksiä. Kuva-aineistoa hyödynnettiin vaikeasti hahmotettaviin kohtiin, ja torni pyrittiin mallintamaan mahdollisimman tarkasti vastaamaan todellisuutta. Tässä oli huolehdittava myös mallin geometrian tarkkuudesta, joka ei saanut olla liian suuri. Vesitornia varten luotiin materiaalit, joiden avulla lopullinen malli saatiin näyttämään realistisemmalta. Malli tuotiin CAD-ohjelmasta ulos sekä kokonaisena että leikattuna kahtia, jotta lopullisessa sovelluksessa niiden välillä pystyisi vaihtamaan. WebGL-sovellus luotiin käyttäen erityistä grafiikkakirjastoa, ja se upotettiin vesitornista kertovaan sivustoon.
Insinöörityössä saavutettiin kaikki asetetut tavoitteet, vaikka se kestikin ajallisesti suunniteltua pidempään. Lopputuloksena syntyi WebGL-sovellus sivustoineen, ja se liitetään osaksi arkkitehtuurimuseon omaa sivustoa. Vesitornin mallia pystyy pyörittämään, liikuttamaan ja suurentamaan hiirtä käyttäen, ja mallia pystytään vaihtamaan kokonaisen ja läpileikatun välillä.
Työn teko osoittautui monimutkaiseksi, mutta mielenkiintoiseksi prosessiksi, jonka tulokset hyödyttävät arkkitehtuurimuseota mahdollisissa vastaavissa projekteissa.