Asiakaskokemuksia äitiysneuvolan ensikäynniltä
Tornberg, Sanna; Haimala, Elisa (2015)
Tornberg, Sanna
Haimala, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138014
Tiivistelmä
Äitiysneuvolan tehtäviin kuuluu raskaana olevan naisen terveyden edistäminen yksilöllisen tarpeen mukaan. Toiminnan tavoitteena on myös tukea vanhemmuudessa ja perheen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa sekä tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat perheet. Äitiysneuvolan ensimmäinen käynti sijoittuu tavallisesti raskausviikolle 8-10.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ensi- ja uudelleensynnyttäjien kokemuksia äitiysneuvolan ensikäynniltä sekä vertailla niitä keskenään. Tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä mahdollisia kehittämistarpeita käynnin sisällöstä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Porvoon Rauhankadun äitiysneuvolan kanssa. Vastaukset kerättiin perhevalmennuksen yhteydessä sekä äitiysneuvolan odotustilassa raskaana olevilta äideiltä. Tutkimusotteena on kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yksitoista (N=11) ensisynnyttäjää ja kahdeksan (N=8) uudelleensynnyttäjää. Tulokset on analysoitu aineistopohjaista sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tarve lähti keväällä 2014 GE Healthcaren ja Laurea-ammattikorkeakoulun yh-teistyönä toteutetusta kehittämishankkeesta, jossa kartoitettiin terveydenhoitajien käyttöko-kemuksia kannettavan VScan-ultraäänilaitteen soveltuvuudesta äitiysneuvolan vastaanotolle.
Toteutetun kyselyn perusteella muodostettiin kolme aihealuetta, joita ovat tiedon määrä, käynnin ilmapiiri ja tuen riittävyys. Lisäksi kyselyssä selvitettiin Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen suosittelemia sisältöalueita ja niiden toteutumista äitiysneuvolan ensikäynnillä. Toteutuneista sisältöalueista hajontaa näkyi enemmän uudelleensynnyttäjien kohdalla, erityisesti elintapaohjauksessa. Äidit olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja tukeen. Myös käynnin ilmapiiri koettiin yksimielisesti positiiviseksi. Lisätukea kaivattiin perherakenteen muutokseen sekä lisätietoa toivottiin neuvolapalveluista, seulonnoista ja raskaudesta yleisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ensi- ja uudelleensynnyttäjien kokemuksia äitiysneuvolan ensikäynniltä sekä vertailla niitä keskenään. Tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä mahdollisia kehittämistarpeita käynnin sisällöstä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Porvoon Rauhankadun äitiysneuvolan kanssa. Vastaukset kerättiin perhevalmennuksen yhteydessä sekä äitiysneuvolan odotustilassa raskaana olevilta äideiltä. Tutkimusotteena on kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yksitoista (N=11) ensisynnyttäjää ja kahdeksan (N=8) uudelleensynnyttäjää. Tulokset on analysoitu aineistopohjaista sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tarve lähti keväällä 2014 GE Healthcaren ja Laurea-ammattikorkeakoulun yh-teistyönä toteutetusta kehittämishankkeesta, jossa kartoitettiin terveydenhoitajien käyttöko-kemuksia kannettavan VScan-ultraäänilaitteen soveltuvuudesta äitiysneuvolan vastaanotolle.
Toteutetun kyselyn perusteella muodostettiin kolme aihealuetta, joita ovat tiedon määrä, käynnin ilmapiiri ja tuen riittävyys. Lisäksi kyselyssä selvitettiin Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen suosittelemia sisältöalueita ja niiden toteutumista äitiysneuvolan ensikäynnillä. Toteutuneista sisältöalueista hajontaa näkyi enemmän uudelleensynnyttäjien kohdalla, erityisesti elintapaohjauksessa. Äidit olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja tukeen. Myös käynnin ilmapiiri koettiin yksimielisesti positiiviseksi. Lisätukea kaivattiin perherakenteen muutokseen sekä lisätietoa toivottiin neuvolapalveluista, seulonnoista ja raskaudesta yleisesti.