Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kundundersökning i restaurangen vid Hotel Red & Green
Vikstrand, Victoria (2015)
Vikstrand, Victoria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137989
Tiivistelmä
Lärdomsprovets syfte är att undersöka kundnöjdheten på Hotel Red & Green i Närpes. Undersökningen är begränsad till restaurangdelen. Därmed omfattar undersökningen inte frågor som berör inkvarteringen. Eftersom detta är en primärundersökning inom företaget så undersöks i huvudsak kundnöjdheten på allmän nivå. Den teoretiska referensramen behandlar först case företaget Hotel Red & Green och dess verksamhet. Därefter förklaras servicens betydelse för ett tjänsteföretag. Där klargörs vad en kund och en tjänst är men även hur konsumtionslivscykeln fungerar. Sedan förklaras betydelsen av tjänstekvalitetens upplevelse d.v.s. alla de olika faktorer som påverkar nöjdheten hos kunden. Undersökningen är gjord i form av en kvantitativ undersökningsmetod. Frågeenkäter har använts för att samla in information från restaurangens kunder. Resultatet av undersökningen visar att kunderna är relativt nöjda med restaurangen och dess tjänster. Men deras förväntningar innan besöket visar sig vara låga. Största delen av kunderna är från Närpes. Ett visst missnöje förekom sig gällande maten, främst á la carte-utbudet då många saknade någon typ av mindre rätter så som hamburgare och sallad. Som lösning till har man tagit fram en lobbymeny. Däremot är kunderna väldigt nöjda med personalen och deras agerande. The purpose of this thesis is to analyze the customer satisfaction at the Hotel Red & Green in Närpes. The study is limited to the restaurant part. Therefore the survey does not include questions that matters the accommodation. Since this is a primary survey, the questions are asked on a general level. The theoretical framework treats first the case-company Hotel Red & Green and its activities, after that is the importance of service in a company explained. It clarifies what a customer and a service is but also how the consumption lifecycle works. After that the importance of the service quality experience is explained i.e. all the various factors that influence customer satisfaction. The survey is conducted quantitatively, whereby questionnaires have been used to collect information from the restaurant's customers. Results of this survey show that customers are relatively satisfied with the restaurant and its services. But their expectations before the visit prove to be low. Most of the customers are from Närpes. Some dissatisfaction existed concerning the food, mainly the range of á la carte; many missed some kind of small dishes such as burgers and salad. As a solution, they have developed a lobby menu. On the other hand, customers are very satisfied with the staff.