Ymmärrä ja saavuta paremmin venäläismatkailijat : Case Oulun Matkailu Oy
Väyrynen, Maria (2015)
Väyrynen, Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137905
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Oulun seudun yhteismarkkinointia toteuttava Oulun Matkailu Oy. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää tietoa venäläismatkailijoista sekä löytää oikeat markkinointiviestintäkanavat heidän tavoittamiseksi. Saatujen tutkimustulosten avulla Oulun Matkailu voi tehostaa venäläisiin suuntautuvaa markkinointia. Ymmärryksen lisääminen venäläisistä matkailijoista kohderyhmänä auttaa myös muita matkailutoimijoita palvelujen ja markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Tutkimuksessa käytettiin kirjoituspöytätutkimuksen sekä kvantitatiivisen kenttätutkimuksen menetelmiä. Kirjoituspöytätutkimuksen osuudessa käsitellään tilastoja sekä aiemmista tutkimuksista saatua tietoa. Tilastollisessa kenttätutkimuksen osiossa käsitellään tutkimustuloksia venäläisille matkailijoille tehdystä lähtökohtakyselystä Oulussa. Kyseiseen lähtökohtakyselyyn vastasi 87 Oulussa vieraillutta venäläistä matkailijaa. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty monipuolisesti eri venäläistutkimuksia, pääosin elektronisia, suomenkielisiä aineistoja. Lisäksi lähteinä ovat toimineet venäläistä kulttuuria käsittelevät kirjat ja venäläismatkailua koskevat uutisartikkelit.
Yhtenä tärkeimpänä asiana tutkimuksessa on selvinnyt, ettei venäläismatkailijoita tulisi ajatella yhtenä ryhmänä. Matkailijoiden erot eivät ole ainoastaan kansallisia eroja, vaan myös maan sisäisiä. Venäläisten motiiveista Suomeen matkustamiseen suurimpina ovat nousseet esille yleinen puhtaus, laadukkuus, turvallisuus, luotettavuus, hiljaisuus ja rauhallisuus, hyvät ostosmahdollisuudet sekä korkeatasoinen palvelu. Ongelmakohtina Suomi -matkoissa ovat nousseet esille informaation ja kiinnostavien kohteiden puute, lyhyet aukioloajat, pitkät rajajonot, viisumi, negatiivinen suhtautuminen venäläisiin, suomalaisten pidättyväisyys ja etäisyys, venäjänkielisen palvelun ja opasteiden puute sekä hiljainen kaupunkielämä.
Oulussa tehdyssä lähtökohtakyselyssä selvisi, että Ouluun matkustetaan Venäjältä yleisimmin Murmanskin alueelta perheen tai puolison kanssa. Näistä suurin ikäryhmä oli 40–49 –vuotiaat, jotka yöpyivät keskimäärin 1–2 yötä. Tärkeimpinä syinä Ouluun tuloon olivat luonto, saavutetta- vuus, kulttuuri, nähtävyydet sekä ilmasto. Tärkeimpinä vierailukohteina ja aktiviteetteina venäläismatkailijoille olivat ostoksien teko, Tiedekeskus Tietomaa, Kylpylä - Break Sokos Hotel Eden, museot, keskustan alue ja nähtävyydet sekä Nallikari.
Kehitysehdotuksina Oulun Matkailulle nousevat esille Oulun seudun tunnettuuden parantaminen, monipuolisten markkinointikanavien käyttö myös jatkossa, kohdistetumpi markkinointiviestintä, sekä sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen.
Tutkimuksessa käytettiin kirjoituspöytätutkimuksen sekä kvantitatiivisen kenttätutkimuksen menetelmiä. Kirjoituspöytätutkimuksen osuudessa käsitellään tilastoja sekä aiemmista tutkimuksista saatua tietoa. Tilastollisessa kenttätutkimuksen osiossa käsitellään tutkimustuloksia venäläisille matkailijoille tehdystä lähtökohtakyselystä Oulussa. Kyseiseen lähtökohtakyselyyn vastasi 87 Oulussa vieraillutta venäläistä matkailijaa. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty monipuolisesti eri venäläistutkimuksia, pääosin elektronisia, suomenkielisiä aineistoja. Lisäksi lähteinä ovat toimineet venäläistä kulttuuria käsittelevät kirjat ja venäläismatkailua koskevat uutisartikkelit.
Yhtenä tärkeimpänä asiana tutkimuksessa on selvinnyt, ettei venäläismatkailijoita tulisi ajatella yhtenä ryhmänä. Matkailijoiden erot eivät ole ainoastaan kansallisia eroja, vaan myös maan sisäisiä. Venäläisten motiiveista Suomeen matkustamiseen suurimpina ovat nousseet esille yleinen puhtaus, laadukkuus, turvallisuus, luotettavuus, hiljaisuus ja rauhallisuus, hyvät ostosmahdollisuudet sekä korkeatasoinen palvelu. Ongelmakohtina Suomi -matkoissa ovat nousseet esille informaation ja kiinnostavien kohteiden puute, lyhyet aukioloajat, pitkät rajajonot, viisumi, negatiivinen suhtautuminen venäläisiin, suomalaisten pidättyväisyys ja etäisyys, venäjänkielisen palvelun ja opasteiden puute sekä hiljainen kaupunkielämä.
Oulussa tehdyssä lähtökohtakyselyssä selvisi, että Ouluun matkustetaan Venäjältä yleisimmin Murmanskin alueelta perheen tai puolison kanssa. Näistä suurin ikäryhmä oli 40–49 –vuotiaat, jotka yöpyivät keskimäärin 1–2 yötä. Tärkeimpinä syinä Ouluun tuloon olivat luonto, saavutetta- vuus, kulttuuri, nähtävyydet sekä ilmasto. Tärkeimpinä vierailukohteina ja aktiviteetteina venäläismatkailijoille olivat ostoksien teko, Tiedekeskus Tietomaa, Kylpylä - Break Sokos Hotel Eden, museot, keskustan alue ja nähtävyydet sekä Nallikari.
Kehitysehdotuksina Oulun Matkailulle nousevat esille Oulun seudun tunnettuuden parantaminen, monipuolisten markkinointikanavien käyttö myös jatkossa, kohdistetumpi markkinointiviestintä, sekä sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen.