Minäkuva-peli : minäkuvan vahvistumisen tueksi kehitelty toiminnallinen työväline
Ilmonen, Maija; Kauppinen, Päivi (2015)
Ilmonen, Maija
Kauppinen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa peli, joka tukee nuoren minäkuvan vahvistumista. Pelin tarkoituksena oli auttaa Nuorten hoitoyhteisö Stopparin työntekijöitä työs-sään ja toimia työvälineenä minäkuvan käsittelemisessä. A-klinikkasäätiön Nuorten hoitoyhteisö Stoppari (Lahti) toimi yhteistyökumppanina opinnäytetyön tekemisessä.
Kiinnostus aiheeseen nousi toisen opinnäytetyöntekijän kokemuksista, jotka tukivat tarvetta saada nuorten kanssa työskenteleville työväline nuoren minäkuvan käsittelemiseen. Tiedonhaun perusteella todettiin, ettei kyseistä työvälinettä ole käytössä ja että sille olisi kysyntää. Minäkuvaan liittyvät asiat ovat nuorelle tärkeitä ja ajankohtaisia. Aihe on hyvin herkkä ja yhteistyökumppanin sekä toisen opinnäytetyöntekijän kokemusten perusteella nuoren on usein vaikea lähteä pohtimaan omia vahvuuksiaan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin työvälineeksi lautapeli yhdessä yhteistyökumppani Stop-parin kanssa. Stopparin työntekijät koekäyttivät peliä nuorten kanssa ja saivat lopullisen version pelistä itselleen. Työntekijöiden ja nuorten palautteet koekäytöstä analysoitiin ja niiden perusteella peliä muokattiin. Palautteiden avulla pelistä haluttiin saada juuri sellainen, joka palvelisi parhaiten yhteistyökumppanin tarpeita. Keskeiset teoreettiset lähtökohdat sekä opinnäytetyössä käytetty inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation, MOHO) auttoivat pelin kehittelyssä ja antoivat tietoa, jota hyödynnettiin pelissä.
Työvälineen palautteista nousi esille, että se palvelisi Nuorten hoitoyhteisö Stopparissa paremmin työntekijän ja nuoren kahdenkeskisissä keskusteluissa. Ryhmätilanteissa nuoret kokivat pelin kysymykset liian henkilökohtaisiksi eivätkä uskaltaneet vastata niihin. Pelistä muokattiin sekä ryhmä- että yksilöpeli, jota työntekijät voivat käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Palautteista selvisi, että aihe koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Myös muilta nuorten kanssa työskenteleviltä saatiin projektin aikana palautetta, että aiheeseen liittyvä työväline olisi tarpeen. Muutamat työyhteisöt ovat esittäneet toiveen saada työkalu myös heidän käyttöönsä.
Kiinnostus aiheeseen nousi toisen opinnäytetyöntekijän kokemuksista, jotka tukivat tarvetta saada nuorten kanssa työskenteleville työväline nuoren minäkuvan käsittelemiseen. Tiedonhaun perusteella todettiin, ettei kyseistä työvälinettä ole käytössä ja että sille olisi kysyntää. Minäkuvaan liittyvät asiat ovat nuorelle tärkeitä ja ajankohtaisia. Aihe on hyvin herkkä ja yhteistyökumppanin sekä toisen opinnäytetyöntekijän kokemusten perusteella nuoren on usein vaikea lähteä pohtimaan omia vahvuuksiaan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin työvälineeksi lautapeli yhdessä yhteistyökumppani Stop-parin kanssa. Stopparin työntekijät koekäyttivät peliä nuorten kanssa ja saivat lopullisen version pelistä itselleen. Työntekijöiden ja nuorten palautteet koekäytöstä analysoitiin ja niiden perusteella peliä muokattiin. Palautteiden avulla pelistä haluttiin saada juuri sellainen, joka palvelisi parhaiten yhteistyökumppanin tarpeita. Keskeiset teoreettiset lähtökohdat sekä opinnäytetyössä käytetty inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation, MOHO) auttoivat pelin kehittelyssä ja antoivat tietoa, jota hyödynnettiin pelissä.
Työvälineen palautteista nousi esille, että se palvelisi Nuorten hoitoyhteisö Stopparissa paremmin työntekijän ja nuoren kahdenkeskisissä keskusteluissa. Ryhmätilanteissa nuoret kokivat pelin kysymykset liian henkilökohtaisiksi eivätkä uskaltaneet vastata niihin. Pelistä muokattiin sekä ryhmä- että yksilöpeli, jota työntekijät voivat käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Palautteista selvisi, että aihe koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Myös muilta nuorten kanssa työskenteleviltä saatiin projektin aikana palautetta, että aiheeseen liittyvä työväline olisi tarpeen. Muutamat työyhteisöt ovat esittäneet toiveen saada työkalu myös heidän käyttöönsä.