Työnhakijan koulutuksen merkitys
Virta, Jenna (2015)
Virta, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137852
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu työnhakijan koulutuksen merkitystä rekrytoinnissa. Aihetta on lähestytty rekrytoijan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa toimeksiantajayritykselle, Markkinointi-instituutille, hyödyllistä tietoa, jota voidaan käyttää yrityksen markkinoinnissa. Tavoitteena on selvittää, mikä on työnhakijan koulutuksen merkitys rekrytoinnissa ja miten eri aikuis- ja täydennyskoulutuksen toimijoiden arvostus eroaa toisistaan. Lisäksi työssä pohditaan, miten tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Markkinointi-instituutin markkinoinnissa. Opinnäytetyössä on selvitetty HR-päättäjien ja -asiantuntijoiden näkemyksiä koulutuksen merkityksestä kyselytutkimuksella ja asiantuntijahaastattelulla. Lisäksi opinnäytetyössä on tarkasteltu rekrytointiprosessiin liittyvää teoriaa sekä selvitetty kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, joissa on käsitelty työnhakijan koulutuksen merkitystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitetään rekrytointiprosessin vaiheita ja työnhakijan koulutuksen merkitykseen liittyvää kirjallisuutta. Rekrytointiprosessin kuvauksen tarkoituksena on saada aikaan käsitys siitä, mitä kaikkea on otettava huomioon uuden työntekijän rekrytoinnissa ja mitkä asiat vaikuttavat valituksi tulemiseen. Koulutuksen merkitykseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää aiempien tutkimusten tuloksia ja niissä käytettyjä menetelmiä. Lisäksi kirjallisuusaineistoa on hyödynnetty opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen tulosten analysoinnissa.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus ja asiantuntijahaastattelu. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 9027 HR-päättäjälle ympäri Suomea. Kyselyyn saatiin 166 vastausta. Tutkimuksella selvitettiin rekrytoinnista vastaavien mielipiteitä työnhakijan koulutuksen merkityksestä. Lisäksi tutkittiin, mitä aikuis- ja täydennyskoulutuksen toimijoita työnantajat arvostavat, ja miten hyvin he tuntevat Markkinointi-instituutin ja sen koulutustarjonnan. Kyselytutkimuksen tukena käytettiin henkilöstöhallinnon asiantuntijan haastattelua. Asiantuntijan näkemyksiä ja kokemuksia verrattiin kyselyn vastauksiin.
Tehdyn tutkimuksen mukaan HR-päättäjät pitävät työnhakijan koulutusta merkittävänä asiana rekrytointitilanteessa. Laajaa koulutusta ja tutkintoa pidetään merkittävämpänä kuin yksittäistä lyhytkestoista kurssia. Koulutuksen merkitys riippuu kuitenkin haettavasta tehtävästä ja sen vaatimuksista. Koulutuksen lisäksi merkittävinä tekijöinä pidetään työkokemusta ja työnhakijan persoonaa, jotka ovat joidenkin mielestä jopa koulutusta merkittävämpiä tekijöitä rekrytointipäätöksen kannalta. Kyselyn perusteella Markkinointi-instituutti, Aalto PRO ja Aalto University Executive Education ovat arvostetuimpia aikuis- ja täydennyskoulutuksen toimijoita. Suuri osa vastaajista on hankkinut Markkinointi-instituutin koulutuspalveluita itselleen tai yritykselleen. Tutkimuksen perusteella naisten mielestä työnhakijan koulutustaustalla on enemmän merkitystä kuin miesten mielestä. Naiset myös arvostavat Markkinointi-instituuttia miehiä enemmän. Miehet ja nuoret puolestaan arvostavat Aalto PROta ja Aalto University Executive Educationia. Tulosten perusteella Markkinointi-instituutin tunnettuutta voidaan lisätä kehittämällä miehille ja nuorille aikuisille kohdennettua markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitetään rekrytointiprosessin vaiheita ja työnhakijan koulutuksen merkitykseen liittyvää kirjallisuutta. Rekrytointiprosessin kuvauksen tarkoituksena on saada aikaan käsitys siitä, mitä kaikkea on otettava huomioon uuden työntekijän rekrytoinnissa ja mitkä asiat vaikuttavat valituksi tulemiseen. Koulutuksen merkitykseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää aiempien tutkimusten tuloksia ja niissä käytettyjä menetelmiä. Lisäksi kirjallisuusaineistoa on hyödynnetty opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen tulosten analysoinnissa.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus ja asiantuntijahaastattelu. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 9027 HR-päättäjälle ympäri Suomea. Kyselyyn saatiin 166 vastausta. Tutkimuksella selvitettiin rekrytoinnista vastaavien mielipiteitä työnhakijan koulutuksen merkityksestä. Lisäksi tutkittiin, mitä aikuis- ja täydennyskoulutuksen toimijoita työnantajat arvostavat, ja miten hyvin he tuntevat Markkinointi-instituutin ja sen koulutustarjonnan. Kyselytutkimuksen tukena käytettiin henkilöstöhallinnon asiantuntijan haastattelua. Asiantuntijan näkemyksiä ja kokemuksia verrattiin kyselyn vastauksiin.
Tehdyn tutkimuksen mukaan HR-päättäjät pitävät työnhakijan koulutusta merkittävänä asiana rekrytointitilanteessa. Laajaa koulutusta ja tutkintoa pidetään merkittävämpänä kuin yksittäistä lyhytkestoista kurssia. Koulutuksen merkitys riippuu kuitenkin haettavasta tehtävästä ja sen vaatimuksista. Koulutuksen lisäksi merkittävinä tekijöinä pidetään työkokemusta ja työnhakijan persoonaa, jotka ovat joidenkin mielestä jopa koulutusta merkittävämpiä tekijöitä rekrytointipäätöksen kannalta. Kyselyn perusteella Markkinointi-instituutti, Aalto PRO ja Aalto University Executive Education ovat arvostetuimpia aikuis- ja täydennyskoulutuksen toimijoita. Suuri osa vastaajista on hankkinut Markkinointi-instituutin koulutuspalveluita itselleen tai yritykselleen. Tutkimuksen perusteella naisten mielestä työnhakijan koulutustaustalla on enemmän merkitystä kuin miesten mielestä. Naiset myös arvostavat Markkinointi-instituuttia miehiä enemmän. Miehet ja nuoret puolestaan arvostavat Aalto PROta ja Aalto University Executive Educationia. Tulosten perusteella Markkinointi-instituutin tunnettuutta voidaan lisätä kehittämällä miehille ja nuorille aikuisille kohdennettua markkinointia.