Viestimisen uusi aikakausi – sosiaalisen median kanavat käyttöön : Verkkoviestintäkartoituskysely Pirkanmaan nuorisotakuutoimijoille
Kopra, Satu; Ojanen, Sanna (2015)
Kopra, Satu
Ojanen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksianto saatiin Tampereen ammattikorkeakoululta. Työ liittyi kahteen ESR-projektiin Takuulla tekemistä! ja Seutunuotta. Opinnäytetyön osana toteutettiin syksyllä 2014 verkkoviestintäkartoituskysely Pirkanmaan alueen nuorisotakuun piirissä toimivien viranomaisten keskuudessa. Kartoituksen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää viranomaistoimijoiden osaamista, valmiuksia ja käytäntöjä sosiaalisen median ja verkkoviestinnän hyödyntämisessä työssä ja vapaa-aikana. Työn tarkoituksena oli lisäksi tutkia sosiaalisen median ja verkkoviestinnän mahdollisuuksia eri yhteiskunnallisten toimijoiden keskuudessa ja selvittää miten toimijat voivat hyötyä yhteiskunnan digitalisoitumisesta. Työssä pohdittiin, mitä organisaatioilta vaaditaan, jotta uuden teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia pystytään hyödyntämään tehokkaasti ja siten palvelemaan asiakkaita paremmin. Verkkoviestintäkartoituksen tavoitteena oli, että kyselyn tulokset auttavat vastaajien organisaatioita ja niiden työntekijöitä kehittämään sosiaalisen median hyödyntämistä ja verkkoviestintää nuorille suunnatuissa palveluissa.
Kyselyn tulokset osoittivat, että sosiaalisen median ja verkkoviestinnän käyttö ei vielä ollut täysin ongelmatonta. Sen käyttöön liittyi jonkin verran ennakkoluuloja ja vastustusta. Yleisesti vastauksista ilmeni, että organisaatioilta puuttui ajantasaisia työvälineitä, osaamista ja sosiaalista johtamista. Kaivattiin suunnitelmallista viestintästrategiaa ja viestintäkulttuuria vahvistamaan digitaalista työotetta. Tuloksista kävi lisäksi ilmi, että organisaatioissa ei vielä täysin osattu tunnistaa ja hyödyntää sosiaalisen median ja verkkoviestinnän tarjoamia mahdollisuuksia asiakasnuorten tavoittamiseksi ja yhteistyöverkostojen väliseen viestintään.
Uusi teknologia ja verkkoviestintä mullistavat julkisen ja yksityisen sektorin toimintamalleja. Ne mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen asiakkaiden, kumppaneiden ja muiden toimijoiden välillä. Yhteisöllinen toiminta erilaisissa verkostoissa on välttämätöntä ja samalla väylä vuorovaikutteisen dialogin syntymiselle. Digitaalisen työotteen vaatimukset on otettava aidosti huomioon ja sen kehittämiseen tulee jatkossa panostaa entistä enemmän. Sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia kannattaa pohtia asiakkuuden näkökulmasta, jotta toimenpiteitä pystytään kohdentamaan tuottaviin prosesseihin. Yhteiskunnan toimijoilta vaaditaan edelläkävijyyttä ja uskallusta uudistua. Yhteisöllinen media ja verkkoviestintä tarjoavat mahdollisuuden monimuotoiseen viestintään. Organisaatioilta ja henkilöstöltä se vaatii innokkuutta, innovatiivisuutta ja rohkeutta hyödyntää niitä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että sosiaalisen median ja verkkoviestinnän käyttö ei vielä ollut täysin ongelmatonta. Sen käyttöön liittyi jonkin verran ennakkoluuloja ja vastustusta. Yleisesti vastauksista ilmeni, että organisaatioilta puuttui ajantasaisia työvälineitä, osaamista ja sosiaalista johtamista. Kaivattiin suunnitelmallista viestintästrategiaa ja viestintäkulttuuria vahvistamaan digitaalista työotetta. Tuloksista kävi lisäksi ilmi, että organisaatioissa ei vielä täysin osattu tunnistaa ja hyödyntää sosiaalisen median ja verkkoviestinnän tarjoamia mahdollisuuksia asiakasnuorten tavoittamiseksi ja yhteistyöverkostojen väliseen viestintään.
Uusi teknologia ja verkkoviestintä mullistavat julkisen ja yksityisen sektorin toimintamalleja. Ne mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen asiakkaiden, kumppaneiden ja muiden toimijoiden välillä. Yhteisöllinen toiminta erilaisissa verkostoissa on välttämätöntä ja samalla väylä vuorovaikutteisen dialogin syntymiselle. Digitaalisen työotteen vaatimukset on otettava aidosti huomioon ja sen kehittämiseen tulee jatkossa panostaa entistä enemmän. Sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia kannattaa pohtia asiakkuuden näkökulmasta, jotta toimenpiteitä pystytään kohdentamaan tuottaviin prosesseihin. Yhteiskunnan toimijoilta vaaditaan edelläkävijyyttä ja uskallusta uudistua. Yhteisöllinen media ja verkkoviestintä tarjoavat mahdollisuuden monimuotoiseen viestintään. Organisaatioilta ja henkilöstöltä se vaatii innokkuutta, innovatiivisuutta ja rohkeutta hyödyntää niitä.