2D-mobiilipelin kenttägrafiikkojen suunnittelu
Rantanen, Elias (2015)
Rantanen, Elias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127712
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni 2D-mobiilipelin kenttägrafiikkojen toteutusta. Monet läpi käymäni tekniikat ja periaatteet ovat yleispäteviä muihinkin peligrafiikan osa-alueisiin ja muihin peligenreihin. En pureudu kenttäsuunnittelun tekniseen puoleen vaan lähestyn aihetta ainoastaan graafikon näkökulmasta. Projektiosassa valmistan grafiikat omaan sidescroller-tyyppiseen mobiilipeliin nimeltä Prisoner of the Orc King. Tutkielmani loppuosa koostuu projektin vaiheiden yksityiskohtaisesta kuvauksesta.
Aloitimme opiskelijaryhmässä Prisoner of the Orc King -pelin helmikuussa. Huhtikuuhun mennessä sain toteutettua kaikki tarvittavat kenttägrafiikat ja hyödynsin niitä n. 15 erilaisessa kentässä. Projektikuvausta kirjoitin sitä mukaa, kun projekti eteni. Olisi ollut loogista tehdä tutkielmaosa valmiiksi ennen projektin aloittamista, mutta se ei ajallisesti olisi ollut mahdollista. En siis pystynyt kokonaisvaltaisesti viittaamaan tutkielmaani projektikuvauksessa. Palaset kuitenkin loksahtivat paikoilleen ja sain lopulta tyydyttävästi asialinkkejä projektin ja tutkielman välille.
Olen harrastanut pelintekemistä noin 10 vuotta joten minulle on kehittynyt oma näkemykseni grafiikkojen ja kenttäsuunnittelun tekemiseen. Opinnäytetyötä tehdessä oli kuitenkin avartavaa lukea aiheesta artikkeleita ja kirjallisuutta ja näin saada alan ammattilaisilta korjauksia tai varmistuksia käyttämiini teorioihin.
Toivon että tutkielmastani on apua kaikille pelisuunnittelusta kiinnostuneille. Aiheesta ei ole kovin yleisesti kirjoitettu juuri tällä rajauksella, vaikka kenttägrafiikat osa-alueena ovatkin olleet olemassa aivan yhtä kauan kuin itse pelitkin.
Aloitimme opiskelijaryhmässä Prisoner of the Orc King -pelin helmikuussa. Huhtikuuhun mennessä sain toteutettua kaikki tarvittavat kenttägrafiikat ja hyödynsin niitä n. 15 erilaisessa kentässä. Projektikuvausta kirjoitin sitä mukaa, kun projekti eteni. Olisi ollut loogista tehdä tutkielmaosa valmiiksi ennen projektin aloittamista, mutta se ei ajallisesti olisi ollut mahdollista. En siis pystynyt kokonaisvaltaisesti viittaamaan tutkielmaani projektikuvauksessa. Palaset kuitenkin loksahtivat paikoilleen ja sain lopulta tyydyttävästi asialinkkejä projektin ja tutkielman välille.
Olen harrastanut pelintekemistä noin 10 vuotta joten minulle on kehittynyt oma näkemykseni grafiikkojen ja kenttäsuunnittelun tekemiseen. Opinnäytetyötä tehdessä oli kuitenkin avartavaa lukea aiheesta artikkeleita ja kirjallisuutta ja näin saada alan ammattilaisilta korjauksia tai varmistuksia käyttämiini teorioihin.
Toivon että tutkielmastani on apua kaikille pelisuunnittelusta kiinnostuneille. Aiheesta ei ole kovin yleisesti kirjoitettu juuri tällä rajauksella, vaikka kenttägrafiikat osa-alueena ovatkin olleet olemassa aivan yhtä kauan kuin itse pelitkin.