Toiminnallinen ryhmämuotoinen kuntouttava työtoiminta nuorten kokemana : "nii ny voi olla niinku ylypiä itestä"
Siira, Sari; Okkonen, Sari; Söderman-Juvani, Outi (2015)
Siira, Sari
Okkonen, Sari
Söderman-Juvani, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127660
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Okkonen Sari, Siira Sari & Söderman-Juvani Outi
Opinnäytetyön nimi: Toiminnallinen ryhmämuotoinen kuntouttava työtoiminta nuorten kokemana: ”nii ny voi olla niinku ylypiä itestä”
Työn ohjaajat: Kokko Seija & Vanhala Aira
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 55 +4 liitettä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Hyvinvoinnilla työelämään -toimintaan osallistuneiden nuorten kokemuksia ryhmämuotoisesta toiminnallisesta kuntouttavasta työtoiminnasta ja millaisia muutoksia toimintaan osallistuminen on tuonut nuorten arkeen. Tavoitteena on saada tietoa siitä, onko käytetty toimintamalli edistänyt nuorten arjenhallinnan taitoja. Tutkimus tehtiin Oulun kaupungin monialaiselle Hyvinvoinnilla työelämään toimijaryhmälle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kuntouttavaa työtoimintaa sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä. Sosiaalipedagogiikan tavoitteena on nuorten integroituminen yhteiskuntaan toiminnallisuuden, osallisuuden ja vertaisuuden keinoin. Kuntouttavan työtoiminnan toimintamalli sisältää sosiaalipedagogisia piirteitä ja näitä käytetään toimintamallissa kun tavoitellaan muutosta nuorten elämään.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotta nuorten omakohtainen näkökulma tuli esille. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että pitkään työttömänä olleet nuoret kokivat toiminnan tuoneen muutosta heidän arkeensa. Toiminnalla on ollut nuorten elämään aktivoiva ja sisältöä tuova merkitys. Säännöllinen ohjattu toiminta tuki päivärytmiä, kohensi mielialaa ja itsetuntoa sekä lisäsi sosiaalisia suhteita. Toimintaan sisältyvä ryhmässä tekeminen ja liikkuminen koettiin myönteisenä asiana.
Kielteisiä kokemuksia tuli esille vain vähän. Nämä kokemukset liittyivät ulkopuolisuuden tunteeseen ja osittain toiminnan sisältöön. Kielteisenä koettiin myös se, että kaikki ryhmään osallistujat eivät sitoutuneet sovittuihin aikatauluihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaavanlaista toimintaa tulisi tarjota asiakkaiden iästä riippumatta kaikille pitkään työttömänä olleille henkilöille. Toimintaan tulisi sisällyttää liikunnan ohella myös kulttuurin osa-alueita ja käytännössä tehtävää työtä.
Asiasanat: sosiaalipedagogiikka, kuntouttava työtoiminta, ryhmätoiminta, toiminnallisuus, osallisuus, yhteisöllisyys
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Okkonen Sari, Siira Sari & Söderman-Juvani Outi
Opinnäytetyön nimi: Toiminnallinen ryhmämuotoinen kuntouttava työtoiminta nuorten kokemana: ”nii ny voi olla niinku ylypiä itestä”
Työn ohjaajat: Kokko Seija & Vanhala Aira
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 55 +4 liitettä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Hyvinvoinnilla työelämään -toimintaan osallistuneiden nuorten kokemuksia ryhmämuotoisesta toiminnallisesta kuntouttavasta työtoiminnasta ja millaisia muutoksia toimintaan osallistuminen on tuonut nuorten arkeen. Tavoitteena on saada tietoa siitä, onko käytetty toimintamalli edistänyt nuorten arjenhallinnan taitoja. Tutkimus tehtiin Oulun kaupungin monialaiselle Hyvinvoinnilla työelämään toimijaryhmälle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kuntouttavaa työtoimintaa sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä. Sosiaalipedagogiikan tavoitteena on nuorten integroituminen yhteiskuntaan toiminnallisuuden, osallisuuden ja vertaisuuden keinoin. Kuntouttavan työtoiminnan toimintamalli sisältää sosiaalipedagogisia piirteitä ja näitä käytetään toimintamallissa kun tavoitellaan muutosta nuorten elämään.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jotta nuorten omakohtainen näkökulma tuli esille. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että pitkään työttömänä olleet nuoret kokivat toiminnan tuoneen muutosta heidän arkeensa. Toiminnalla on ollut nuorten elämään aktivoiva ja sisältöä tuova merkitys. Säännöllinen ohjattu toiminta tuki päivärytmiä, kohensi mielialaa ja itsetuntoa sekä lisäsi sosiaalisia suhteita. Toimintaan sisältyvä ryhmässä tekeminen ja liikkuminen koettiin myönteisenä asiana.
Kielteisiä kokemuksia tuli esille vain vähän. Nämä kokemukset liittyivät ulkopuolisuuden tunteeseen ja osittain toiminnan sisältöön. Kielteisenä koettiin myös se, että kaikki ryhmään osallistujat eivät sitoutuneet sovittuihin aikatauluihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaavanlaista toimintaa tulisi tarjota asiakkaiden iästä riippumatta kaikille pitkään työttömänä olleille henkilöille. Toimintaan tulisi sisällyttää liikunnan ohella myös kulttuurin osa-alueita ja käytännössä tehtävää työtä.
Asiasanat: sosiaalipedagogiikka, kuntouttava työtoiminta, ryhmätoiminta, toiminnallisuus, osallisuus, yhteisöllisyys