Palvelukonseptin kehittäminen elämykselliselle tapahtumapäivälle
Savola, Samuli (2015)
Savola, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127652
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli palvelukonseptin kehittäminen elämykselliselle tapahtumapäivälle. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Tapahtumajuna–hankkeelta, joka on vuonna 2014 julkaistu uudenlainen kulttuurimatkailun palvelukonsepti. Palvelukonsepti kehitettiin ohjelmalliselle Sibelius-teemajunamatkalle Oulun Musiikkijuhlien yhteyteen. Palvelukonsepti kehitettiin osaksi Tapahtumajunan Sibelius raiteilla –hanketta, jonka tarkoituksena oli tuoda esille säveltäjän musiikkia uusissa ympäristöissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajalle Sibelius 150 -juhlavuonna toistettava palvelukonsepti ja kuvata tapahtumapäivän kulkua palvelublueprint-kaavion avulla. Palvelukonseptin avulla toimeksiantajalle tarjottiin kehitysideoita ja työkaluja tulevien teemajunamatkojen suunnittelua ja toteutusta varten.
Opinnäytetyön tietoperustan kolme pääkäsitettä olivat elämyksellinen palvelukokemus, tapahtuman suunnitteleminen ja palvelukonseptin kehittäminen. Elämyksellisen tapahtumapäivän suunnittelua varten perehdyttiin elämyksellisen palvelukokemuksen muodostumiseen ja ulottuvuuksiin. Lisäksi käsiteltiin tapahtuman suunnitteluun liittyviä tärkeitä kysymyksiä ja palvelunkonseptin kehittämistä, koska tapahtumapäivästä haluttiin kehittää toistettava konsepti.
Palvelukonseptin kehittämisessä hyödynnettiin Stefan Moritzin (2005) luomaa palvelumuotoilumallia, josta käytettiin pelkistettyä kolmivaiheista mallia. Ensimmäiseksi tutustuttiin asiakkaiden ja asiantuntijoiden ajatuksiin siitä, miten elämyksellinen tapahtumapäivä tulisi suunnitella. Menetelminä käytettiin ideakävelytyöpajaa, puolistukturoituja haastatteluja, teemahaastattelua ja havainnointia. Kerättyjen tietojen pohjalta muodostettiin asiakasprofiilit ja suunnittelupalavereissa ideoitiin asiakkaiden kokemuksia luonnostelemalla tapahtumapäivän palvelukonsepti. Kolmannessa vaiheessa kuvattiin palvelukonsepti ja käsikirjoitettiin tapahtumapäivä palvelublueprint–kaavion avulla. Palvelukonsepti luovutettiin toimeksiantajalle huhtikuussa 2015, ja sen toimivuutta arvioi-tiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi palvelukonsepti, joka sisältää tapahtumapäivään liittyvät ennakkovalmistelut ja tapahtumapäivän tarkan palvelukirjoituksen sekä Sibelius-junan junaisännän aikataulun. Palvelukonseptin suunnitelma arvioitiin onnistuneeksi yhdessä toimeksiantajan kanssa, vaikka elämyksellistä tapahtumapäivää ei onnistuttu toteuttamaan käytännössä. Palvelukonseptin avulla toimeksiantaja voi jatkossa suunnitella ja toteuttaa vastaavanlaisia elämyksellisiä tapahtumapäiviä.
Asiasanat: elämyksellinen palvelukokemus, palvelukonsepti, tapahtuman suunnitteleminen
Opinnäytetyön tietoperustan kolme pääkäsitettä olivat elämyksellinen palvelukokemus, tapahtuman suunnitteleminen ja palvelukonseptin kehittäminen. Elämyksellisen tapahtumapäivän suunnittelua varten perehdyttiin elämyksellisen palvelukokemuksen muodostumiseen ja ulottuvuuksiin. Lisäksi käsiteltiin tapahtuman suunnitteluun liittyviä tärkeitä kysymyksiä ja palvelunkonseptin kehittämistä, koska tapahtumapäivästä haluttiin kehittää toistettava konsepti.
Palvelukonseptin kehittämisessä hyödynnettiin Stefan Moritzin (2005) luomaa palvelumuotoilumallia, josta käytettiin pelkistettyä kolmivaiheista mallia. Ensimmäiseksi tutustuttiin asiakkaiden ja asiantuntijoiden ajatuksiin siitä, miten elämyksellinen tapahtumapäivä tulisi suunnitella. Menetelminä käytettiin ideakävelytyöpajaa, puolistukturoituja haastatteluja, teemahaastattelua ja havainnointia. Kerättyjen tietojen pohjalta muodostettiin asiakasprofiilit ja suunnittelupalavereissa ideoitiin asiakkaiden kokemuksia luonnostelemalla tapahtumapäivän palvelukonsepti. Kolmannessa vaiheessa kuvattiin palvelukonsepti ja käsikirjoitettiin tapahtumapäivä palvelublueprint–kaavion avulla. Palvelukonsepti luovutettiin toimeksiantajalle huhtikuussa 2015, ja sen toimivuutta arvioi-tiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi palvelukonsepti, joka sisältää tapahtumapäivään liittyvät ennakkovalmistelut ja tapahtumapäivän tarkan palvelukirjoituksen sekä Sibelius-junan junaisännän aikataulun. Palvelukonseptin suunnitelma arvioitiin onnistuneeksi yhdessä toimeksiantajan kanssa, vaikka elämyksellistä tapahtumapäivää ei onnistuttu toteuttamaan käytännössä. Palvelukonseptin avulla toimeksiantaja voi jatkossa suunnitella ja toteuttaa vastaavanlaisia elämyksellisiä tapahtumapäiviä.
Asiasanat: elämyksellinen palvelukokemus, palvelukonsepti, tapahtuman suunnitteleminen