Omamekaanikkotoiminta ja siihen tarvittavat työkalut
Rekioja, Mikko (2015)
Rekioja, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä omamekaanikkotoimintaan ja siinä tarvittaviin työkaluihin. Työkaluilla tarkoitetaan tämän opinnäytetyön yhteydessä tietokoneohjelmia ja sovelluksia joita mekaanikot tarvitsevat työssään päivittäin.
Omamekaanikkotoiminnan tavoitteena on tuottaa asiakkaalle parasta mahdollista palvelua autokorjaamossa. Tarkoituksena on että asiakas kykenee asioimaan aina samalla, hänet ja hänen autonsa hyvin tuntevalla, mekaanikolla. Muun muassa tästä syystä oma-mekaanikkotoiminta on saanut paljon hyvää palautetta ja on levinnyt jo moniin korjaamoihin. Tässä työssä omamekaanikkotoimintaa ja sen työkaluja käsitellään AutoPalin Huittisten toimipisteen näkökulmasta. AP Huittisten toimipisteessä on Volvon, Peugeotin, sekä Opelin merkkiedustukset, joten opinnäytetyössä tullaan käsittelemään edellä mainittujen merkkien varaosaohjelmia, tilausjärjestelmiä, sekä muita tarvittavia ohjelmia. Merkkikohtaisten ohjelmien lisäksi opinnäytetyö käsittelee myös AutoMaster- ohjelmaa, jolla ylläpidetään ajanvarauskalenteria, laaditaan työmääräykset, sekä hoidetaan ja ylläpidetään varaosavarastot.
Opinnäytetyössä tuodaan myös esiin mahdolliset epäkohdat ja kehitysehdotukset, mutta niihin ei ole tarkemmin tämän työn yhteydessä tarkoitus perehtyä. Joitakin asioita tullaan myös katsomaan asiakaspalvelun näkökulmasta, sillä se on myös tärkeä osa omamekaanikkotoimintaa.
Omamekaanikkotoiminnan tavoitteena on tuottaa asiakkaalle parasta mahdollista palvelua autokorjaamossa. Tarkoituksena on että asiakas kykenee asioimaan aina samalla, hänet ja hänen autonsa hyvin tuntevalla, mekaanikolla. Muun muassa tästä syystä oma-mekaanikkotoiminta on saanut paljon hyvää palautetta ja on levinnyt jo moniin korjaamoihin. Tässä työssä omamekaanikkotoimintaa ja sen työkaluja käsitellään AutoPalin Huittisten toimipisteen näkökulmasta. AP Huittisten toimipisteessä on Volvon, Peugeotin, sekä Opelin merkkiedustukset, joten opinnäytetyössä tullaan käsittelemään edellä mainittujen merkkien varaosaohjelmia, tilausjärjestelmiä, sekä muita tarvittavia ohjelmia. Merkkikohtaisten ohjelmien lisäksi opinnäytetyö käsittelee myös AutoMaster- ohjelmaa, jolla ylläpidetään ajanvarauskalenteria, laaditaan työmääräykset, sekä hoidetaan ja ylläpidetään varaosavarastot.
Opinnäytetyössä tuodaan myös esiin mahdolliset epäkohdat ja kehitysehdotukset, mutta niihin ei ole tarkemmin tämän työn yhteydessä tarkoitus perehtyä. Joitakin asioita tullaan myös katsomaan asiakaspalvelun näkökulmasta, sillä se on myös tärkeä osa omamekaanikkotoimintaa.