Radiojuontajan henkilöbrändääminen : uskalla olla ainutlaatuinen
Soikkeli, Petra (2015)
Soikkeli, Petra
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127580
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, miten radiojuontajan henkilöbrändi rakennetaan ja mikä on rakennetun henkilöbrändin merkitys työelämässä. Opinnäytetyössä keskitytään työssäkäyvän radiojuontajan ja hänen juontajabrändinsä rakentamiseen. Työssä on tarkoitus selvittää, millä työkaluilla henkilöbrändin rakentaminen tapahtuu sekä millaista hyötyä radiojuontajalle on henkilöbrändin rakentamisesta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu brändäyksen teoria-aineistosta, sekä tehdyistä asiantuntijahaastatteluista. Käytän tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä omasta case-esimerkistä, jossa tutkin omaa henkilöbrändiäni. Teoriaosuudessa käytän vetoketjumallia, jossa vertailen haastateltavien kommentteja teoriaosuuteen.
Henkilöbrändäyksestä puhutaan juuri nyt todella paljon. Se alkaa olla osa jokaista alaa, erityisesti media-alaa. Radiojuontajan työ on murroksessa, ja siihen vaikuttavat eri mediat, jotka ovat tulleet radiosisällön tuottamisen rinnalle. Yksi näistä isoista medioista on sosiaalinen media, jossa taajuuden lisäksi radiojuontajan persoonallisuus on esillä. Haastattelemani radioalan asiantuntijat näkevät henkilöbrändäyksen tärkeänä osana radiojuontajien nykypäivää ja varsinkin tulevaisuutta. Työpaikat media-alalla ovat haluttuja ja toimijoita on alalla paljon. Henkilöbrändäys on keino, jolla itsensä saa erottumaan muista alan toimijoista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu brändäyksen teoria-aineistosta, sekä tehdyistä asiantuntijahaastatteluista. Käytän tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä omasta case-esimerkistä, jossa tutkin omaa henkilöbrändiäni. Teoriaosuudessa käytän vetoketjumallia, jossa vertailen haastateltavien kommentteja teoriaosuuteen.
Henkilöbrändäyksestä puhutaan juuri nyt todella paljon. Se alkaa olla osa jokaista alaa, erityisesti media-alaa. Radiojuontajan työ on murroksessa, ja siihen vaikuttavat eri mediat, jotka ovat tulleet radiosisällön tuottamisen rinnalle. Yksi näistä isoista medioista on sosiaalinen media, jossa taajuuden lisäksi radiojuontajan persoonallisuus on esillä. Haastattelemani radioalan asiantuntijat näkevät henkilöbrändäyksen tärkeänä osana radiojuontajien nykypäivää ja varsinkin tulevaisuutta. Työpaikat media-alalla ovat haluttuja ja toimijoita on alalla paljon. Henkilöbrändäys on keino, jolla itsensä saa erottumaan muista alan toimijoista.