Kaarinan kaupungin päivähoidon työntekijöiden kokemuksia varhaiskasvatuksen toimintaterapeutin työstä
Perkonoja, Sanna (2015)
Perkonoja, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127535
Tiivistelmä
Kaarinan kaupungin varhaiskasvatuksessa on vuoden 2014 alusta aloittanut Pirjo Repo kiertävänä toimintaterapeuttina. Aikaisempia kokemuksia eikä tutkimuksia vastaavanlaisesta työmuodosta ei vielä entuudestaan ole, sillä työmuoto on aivan uusi. Uusien työmuotojen käytännön arviointi ja tutkiminen on tarpeellista muun muassa jatkossa kehittämisen ja uudistamisen näkökulmasta katsottuna.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 haastattelemalla Kaarinan kaupungin päivähoidon työntekijöitä ja toimintaterapeuttia. Tavoitteena oli tutkia kuuden tutkimuskysymyksen avulla varhaiskasvatuksen kiertävän toimintaterapeutin työtä siitä näkökulmasta, miten toimintaterapian keinoin voidaan auttaa päivähoidossa olevia lapsia ja työntekijöitä. Haastatteluihin osallistui 21 päivähoidon työntekijää.
Tämä tutkimus tuo esiin varhaiskasvatuksen kiertävän toimintaterapeutin työn kehittämisen tarpeet ja minkälaisia kokemuksia työntekijöillä on varhaiskasvatuksen kiertävästä toimintaterapiasta. Tutkimuksen avulla myös selvitettiin onko varhaiskasvatuksessa kiertävän toimintaterapeutin avulla voitu auttaa sekä tukea päivähoidossa olevia lapsia, lapsiryhmää ja työntekijöitä. Lisäksi toimintaterapian ja varhaiskasvatuksen yhteistyön muodot sekä uuden työmuodon kautta tulleet erilaiset käytännöt tulevat esiin.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että tämän kaltaiselle uudelle työmuodolle on ollut tarvetta ja se on koettu erittäin hyödylliseksi moniammatilliseksi lisäksi päivähoidon työntekijöiden keskuuteen. Päivähoidon työntekijöiden kokemuksien mukaan varhaiskasvatuksen kiertävä toimintaterapeutti on osa päivähoidon työyhteisöä ja näin ollen myös läsnä sekä lähellä työntekijöiden arkea ja saatavilla tarvittaessa nopeammin apuun. Toimintaterapeutin ajankäytön sekä resurssien suhteen koettiin haasteellisuutta työntekijöiden keskuudessa. Tutkimustulokset toivat esiin erilaisia kehittämisideoita yhteistyön ja moniammatillisuuden lisäämiseksi.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 haastattelemalla Kaarinan kaupungin päivähoidon työntekijöitä ja toimintaterapeuttia. Tavoitteena oli tutkia kuuden tutkimuskysymyksen avulla varhaiskasvatuksen kiertävän toimintaterapeutin työtä siitä näkökulmasta, miten toimintaterapian keinoin voidaan auttaa päivähoidossa olevia lapsia ja työntekijöitä. Haastatteluihin osallistui 21 päivähoidon työntekijää.
Tämä tutkimus tuo esiin varhaiskasvatuksen kiertävän toimintaterapeutin työn kehittämisen tarpeet ja minkälaisia kokemuksia työntekijöillä on varhaiskasvatuksen kiertävästä toimintaterapiasta. Tutkimuksen avulla myös selvitettiin onko varhaiskasvatuksessa kiertävän toimintaterapeutin avulla voitu auttaa sekä tukea päivähoidossa olevia lapsia, lapsiryhmää ja työntekijöitä. Lisäksi toimintaterapian ja varhaiskasvatuksen yhteistyön muodot sekä uuden työmuodon kautta tulleet erilaiset käytännöt tulevat esiin.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että tämän kaltaiselle uudelle työmuodolle on ollut tarvetta ja se on koettu erittäin hyödylliseksi moniammatilliseksi lisäksi päivähoidon työntekijöiden keskuuteen. Päivähoidon työntekijöiden kokemuksien mukaan varhaiskasvatuksen kiertävä toimintaterapeutti on osa päivähoidon työyhteisöä ja näin ollen myös läsnä sekä lähellä työntekijöiden arkea ja saatavilla tarvittaessa nopeammin apuun. Toimintaterapeutin ajankäytön sekä resurssien suhteen koettiin haasteellisuutta työntekijöiden keskuudessa. Tutkimustulokset toivat esiin erilaisia kehittämisideoita yhteistyön ja moniammatillisuuden lisäämiseksi.