Kuvan voima: 3–6-vuotiaan lapsen valmistaminen magneettitutkimukseen kuvien avulla
Sinisilta, Moona (2015)
Sinisilta, Moona
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella tosiasiallisia käyttäjiä palvelevat kuvalliset perehdytysohjeet Seinäjoen keskussairaalan lasten- ja nuortenosaston kautta magneettitutkimuksiin meneville lapsille ja heidän vanhemmilleen. Formaattina on kuvakorttikansio, joka tulee käyttöön lasten- ja nuortenosasto B21:lle sekä näköisversiona Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kotisivuille. Perehdytysohjeet ovat avuksi vanhemmille ja sairaalan hoitohenkilökunnalle lapsen valmistamisessa magneettitutkimukseen. Ohjeet tehtiin lapsen näkökulmasta, ja kohderyhmänä ovat 3–6-vuotiaat lapset.
Opinnäytetyön suunnitteluongelmana oli tehdä lapsille ymmärrettävät, selkeät ja toimivat kuvitukset ja taitto, joiden avulla lasta voi valmistaa tulevaan magneettitut-kimukseen ja päivään sairaalassa. Opinnäytteen raportissa on käyty läpi teoriatie-toa lapsen kehityspsykologiasta, kommunikoinnin ja kielen kehittymisestä sekä havaitsemisesta. Raportissa käydään läpi teoriatietoa myös lapsen valmistamises-ta tutkimus- ja hoitotoimenpiteeseen.
Tutkimusosuus koostuu kolmesta tutkimuksesta: magneettitutkimusprosessin ha-vainnoinnista, lääkäriaiheisten lastenkirjojen analysoinnista sekä luonnosten testaamisesta Marttilan ja Hallilan päiväkodeissa.
Suunnittelun lähtökohtana oli käyttäjälähtöinen suunnittelu. Suunnitteluosuudessa on teoriaa niistä asioita, joita kohderyhmälle tehtävältä kuvitukselta ja taitolta vaaditaan, sekä kuvattuna suunnitteluprosessi.
Opinnäytetyön suunnitteluongelmana oli tehdä lapsille ymmärrettävät, selkeät ja toimivat kuvitukset ja taitto, joiden avulla lasta voi valmistaa tulevaan magneettitut-kimukseen ja päivään sairaalassa. Opinnäytteen raportissa on käyty läpi teoriatie-toa lapsen kehityspsykologiasta, kommunikoinnin ja kielen kehittymisestä sekä havaitsemisesta. Raportissa käydään läpi teoriatietoa myös lapsen valmistamises-ta tutkimus- ja hoitotoimenpiteeseen.
Tutkimusosuus koostuu kolmesta tutkimuksesta: magneettitutkimusprosessin ha-vainnoinnista, lääkäriaiheisten lastenkirjojen analysoinnista sekä luonnosten testaamisesta Marttilan ja Hallilan päiväkodeissa.
Suunnittelun lähtökohtana oli käyttäjälähtöinen suunnittelu. Suunnitteluosuudessa on teoriaa niistä asioita, joita kohderyhmälle tehtävältä kuvitukselta ja taitolta vaaditaan, sekä kuvattuna suunnitteluprosessi.