Opetusvideoiden pedagoginen käyttö
Harjuhahto, Elina (2015)
Harjuhahto, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127494
Tiivistelmä
Insinöörityössä tehtiin ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmalle opetusvideo. Projektin lopputuloksena syntyi ABCDE-menetelmää havainnollistava video, joka oli noin 11 minuuttia pitkä.
Ihminen oppii sitä paremmin, mitä enemmän aisteja on käytössä, koska muistiin tallentuu tällöin laajempi muistijälki. Kiinnittämällä huomiota tämän muistijäljen syntymiseen opetusvideota tehdessä voi tehostaa oppimista. Erilaiset oppimistyylit vaikuttavat paljon oppimistulokseen, ja opetusvideoiden teossa ja niiden käytössä on hyvä huomioida erilaiset oppijat. Jo opetusvideota suunnitellessa on tärkeää huomioida, miten video saadaan palvemaan katsojakuntaa mahdollisimman tehokkaasti.
Haastattelujen ja kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten avulla saadaan hahmotettua opetusvideoiden isoimmat kynnyskysymykset. Opiskelijoille videoiden käytettävyys ja kiinnostavuus ovat tärkeitä elementteja. Myös videon ulkoasu vaikuttaa oppimistulokseen, ja pahimmillaan huonosti toteutettu video voi haitata oppimista. Opettajille merkittävää on tiedon oikeellisuus ja videon sisältö. Opettajien osalta suurimpia ongelmia opetusvideoiden käytössä ovat puutteelliset laitteistot ja vaikeaselkoiset tekijänoikeussäädökset.
Insinöörityötä tehdessä saatiin selkeä kuva siitä, miten opetusvideo tehdään. Samalla havaittiin useita parannuskohteita videon tuotantoprosessissa. Prosessin aikana löydettiin useita ongelmakohtia, jotka voivat olla opetusvideoille tyypillisiä ja näihin laadittiin parannusehdotukset. Merkittävimmät ongelmat olivat kommunikaation puute kaikkien osapuolien välillä ja epärealistiset odotukset aikataulujen suhteen.
Ihminen oppii sitä paremmin, mitä enemmän aisteja on käytössä, koska muistiin tallentuu tällöin laajempi muistijälki. Kiinnittämällä huomiota tämän muistijäljen syntymiseen opetusvideota tehdessä voi tehostaa oppimista. Erilaiset oppimistyylit vaikuttavat paljon oppimistulokseen, ja opetusvideoiden teossa ja niiden käytössä on hyvä huomioida erilaiset oppijat. Jo opetusvideota suunnitellessa on tärkeää huomioida, miten video saadaan palvemaan katsojakuntaa mahdollisimman tehokkaasti.
Haastattelujen ja kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten avulla saadaan hahmotettua opetusvideoiden isoimmat kynnyskysymykset. Opiskelijoille videoiden käytettävyys ja kiinnostavuus ovat tärkeitä elementteja. Myös videon ulkoasu vaikuttaa oppimistulokseen, ja pahimmillaan huonosti toteutettu video voi haitata oppimista. Opettajille merkittävää on tiedon oikeellisuus ja videon sisältö. Opettajien osalta suurimpia ongelmia opetusvideoiden käytössä ovat puutteelliset laitteistot ja vaikeaselkoiset tekijänoikeussäädökset.
Insinöörityötä tehdessä saatiin selkeä kuva siitä, miten opetusvideo tehdään. Samalla havaittiin useita parannuskohteita videon tuotantoprosessissa. Prosessin aikana löydettiin useita ongelmakohtia, jotka voivat olla opetusvideoille tyypillisiä ja näihin laadittiin parannusehdotukset. Merkittävimmät ongelmat olivat kommunikaation puute kaikkien osapuolien välillä ja epärealistiset odotukset aikataulujen suhteen.