Empathic Signage lentoaseman julkisissa näytöissä, Case: Helsinki-Vantaan lentoasema
Suni, Outi (2015)
Suni, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117434
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena löytää ratkaisu empaattisuuden hyödyntämiseen Helsinki-Vantaan lentoaseman julkisissa näytöissä ja kehittää uusi palvelukonsepti palvelemaan tätä toiminnallisuutta. Palvelukonseptin lähtökohtana oli lentomatkustajan tunnetilan tunnistaminen tunnelaskentaan perustuvan teknologian avulla ja tiedon hyödyntäminen tunnetilaan kohdennetuissa palveluopasteissa.
Opinnäytetyö on osa kansainvälistä Itea2 Empathic Products –hanketta. Hankkeessa pyritään tuottamaan parempi käyttökokemus soveltamalla affektiivisen laskennan teknologioita käyttäjän tavoitteiden ja tunteiden ymmärtämiseen ja niihin reagoimiseen. Tavoitteena on löytää keinoja empaattiseen ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen.
Kehittämisprosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun viitekehystä. Käyttäjätiedon keruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointia suoritettiin Helsinki-Vantaa lentoasemalla tammi-maaliskuun 2014 aikana useana eri päivänä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrys matkustajien toiminnasta, tunnetilasta ja käyttäytymisestä lähtevien lentojen tietoja näyttävällä näyttötaulun luona. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, joka toteutettiin palvelukonseptin alustavan rakenteen muodostuttua. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa matkustajien kokemuksista ja tarpeista koskien lentonäytön käytettävyyttä sekä mielipiteitä affektiivisen teknologian ja tunnetilan hyödyntämisestä opasteisiin ja mainontaan sekä alustavasti arvioida luodun konseptin toimivuutta käyttäjillä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta, tunnelaskentaa sekä erilaisia tapoja tunnistaa käyttäjän tunnetilaa.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin Empathic Signage -palvelukonsepti, jonka idea perustuu tunnelaskentaan perustuvan teknologian avulla tehtävään matkustajan tunnetilan tunnistamiseen ja sitä vastaavien tiedotteiden ja palvelumainonnan tarjoamiseen. Empathic Signage- palvelukonseptin lopputuloksena on tyytyväinen käyttäjä, joka on saanut tunnetilaansa vastaavaa tietoa lentoaseman palveluista ja mahdollisesti yksityiskohtaisen opastuksen palvelun luokse.
Luotu palvelukonsepti on täysin uudenlainen toimintamalli opastukseen. Suunniteltu palvelukonsepti voidaan helposti siirtää myös muihin toimintaympäristöihin kuin lentoasemalle. Erittäin hyviä kohdeympäristöjä palvelukonseptin hyödyntämiseen voisivat olla mm. ostoskeskukset sekä vilkkaat liikennöintikeskukset, kuten rautatieasemat tai metroasemat.
Opinnäytetyö on osa kansainvälistä Itea2 Empathic Products –hanketta. Hankkeessa pyritään tuottamaan parempi käyttökokemus soveltamalla affektiivisen laskennan teknologioita käyttäjän tavoitteiden ja tunteiden ymmärtämiseen ja niihin reagoimiseen. Tavoitteena on löytää keinoja empaattiseen ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen.
Kehittämisprosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun viitekehystä. Käyttäjätiedon keruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointia suoritettiin Helsinki-Vantaa lentoasemalla tammi-maaliskuun 2014 aikana useana eri päivänä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrys matkustajien toiminnasta, tunnetilasta ja käyttäytymisestä lähtevien lentojen tietoja näyttävällä näyttötaulun luona. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta, joka toteutettiin palvelukonseptin alustavan rakenteen muodostuttua. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa matkustajien kokemuksista ja tarpeista koskien lentonäytön käytettävyyttä sekä mielipiteitä affektiivisen teknologian ja tunnetilan hyödyntämisestä opasteisiin ja mainontaan sekä alustavasti arvioida luodun konseptin toimivuutta käyttäjillä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta, tunnelaskentaa sekä erilaisia tapoja tunnistaa käyttäjän tunnetilaa.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin Empathic Signage -palvelukonsepti, jonka idea perustuu tunnelaskentaan perustuvan teknologian avulla tehtävään matkustajan tunnetilan tunnistamiseen ja sitä vastaavien tiedotteiden ja palvelumainonnan tarjoamiseen. Empathic Signage- palvelukonseptin lopputuloksena on tyytyväinen käyttäjä, joka on saanut tunnetilaansa vastaavaa tietoa lentoaseman palveluista ja mahdollisesti yksityiskohtaisen opastuksen palvelun luokse.
Luotu palvelukonsepti on täysin uudenlainen toimintamalli opastukseen. Suunniteltu palvelukonsepti voidaan helposti siirtää myös muihin toimintaympäristöihin kuin lentoasemalle. Erittäin hyviä kohdeympäristöjä palvelukonseptin hyödyntämiseen voisivat olla mm. ostoskeskukset sekä vilkkaat liikennöintikeskukset, kuten rautatieasemat tai metroasemat.