Nuoret ja sosiaalinen media : Etelä-Pohjanmaan alueen nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta
Hallberg, Riikka; Kohtakangas, Hanne (2015)
Hallberg, Riikka
Kohtakangas, Hanne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117414
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, joka käsittelee Etelä-Pohjanmaan alueen 16–18 –vuotiaiden nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jonka avulla saatiin 116 vastausta. Yhteistyötahona toimi Koulutuskeskus Sedu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalista mediaa ilmiönä, yhteisöllisyyttä, verkkonuorisotyön roolia nuorten arjessa ja sosiaalisen median käytön aiheuttamia lieveilmiöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalisen median kehitysvaiheita, aiempia tutkimuksia aiheesta, sosiaalista mediaa ilmiönä, yhteisöllisyyden ilmenemistä ja ammattilaisten roolia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median mukanaan tuomia lieveilmiöitä, nettikiusaamista ja nettiriippuvuutta. Tutkimusosiossa kuvataan tutkimusmenetelmä, tutkimuksen eri vaiheet ja kerrotaan aineiston analysoinnista sekä tutkimuksen eettisyydestä. Tulososiossa tarkastellaan tutkimustuloksia teemojen pohjalta, joita olivat perustiedot, sosiaalisen median käyttö, vertaissuhteet ja arki, verkkonuorisotyö sekä haitat.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että sosiaalinen media on tuonut nuorten arkeen uusia kavereita, tavan kuluttaa aikaa ja uuden tavan kommunikoida. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sukupuolella taustamuuttujana on merkitystä tutkittuihin teemoihin. Tyttöjen keskuudessa palveluiden käyttö on poikiin verrattuna runsaampaa, jolloin myös lieveilmiöt näyttäytyvät tyttöjen arjessa enemmän. Yleisimmät syyt palveluiden käyttöön olivat vapaa-ajan kuluttaminen, palveluiden kiinnostavuus ja tuttavien läsnäolo palveluissa. Sosiaalialan ammattilaisen näkökulmasta huolestuttava tulos oli verkkonuorisotyöntekijöiden vähäinen rooli nuorten arjen haasteiden kuuntelijana ja tukijana. Kehittämisideoina tutkimuksen tulosten pohjalta esitettiin verkossa toimivien ammattilaisten käytännön osaamisen lisääminen, välineistön ja työajan puutteellisuuden parantaminen ja palveluiden käytön ohjeistuksen lisääminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalisen median kehitysvaiheita, aiempia tutkimuksia aiheesta, sosiaalista mediaa ilmiönä, yhteisöllisyyden ilmenemistä ja ammattilaisten roolia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median mukanaan tuomia lieveilmiöitä, nettikiusaamista ja nettiriippuvuutta. Tutkimusosiossa kuvataan tutkimusmenetelmä, tutkimuksen eri vaiheet ja kerrotaan aineiston analysoinnista sekä tutkimuksen eettisyydestä. Tulososiossa tarkastellaan tutkimustuloksia teemojen pohjalta, joita olivat perustiedot, sosiaalisen median käyttö, vertaissuhteet ja arki, verkkonuorisotyö sekä haitat.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että sosiaalinen media on tuonut nuorten arkeen uusia kavereita, tavan kuluttaa aikaa ja uuden tavan kommunikoida. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sukupuolella taustamuuttujana on merkitystä tutkittuihin teemoihin. Tyttöjen keskuudessa palveluiden käyttö on poikiin verrattuna runsaampaa, jolloin myös lieveilmiöt näyttäytyvät tyttöjen arjessa enemmän. Yleisimmät syyt palveluiden käyttöön olivat vapaa-ajan kuluttaminen, palveluiden kiinnostavuus ja tuttavien läsnäolo palveluissa. Sosiaalialan ammattilaisen näkökulmasta huolestuttava tulos oli verkkonuorisotyöntekijöiden vähäinen rooli nuorten arjen haasteiden kuuntelijana ja tukijana. Kehittämisideoina tutkimuksen tulosten pohjalta esitettiin verkossa toimivien ammattilaisten käytännön osaamisen lisääminen, välineistön ja työajan puutteellisuuden parantaminen ja palveluiden käytön ohjeistuksen lisääminen.