Elämyksellinen tila kaikille aisteille : Case: Hotelli Kerta, Artek
Collander, Marianna; Niemelä, Annamari (2015)
Collander, Marianna
Niemelä, Annamari
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda tilakonsepti, jossa brändi voidaan kokea kaikilla aisteilla. Luomme hotellin, jonka yhteiset tilat synnyttävät sosiaalisen keskuksen, jossa hotellin asukkaat ja helsinkiläiset voivat kohdata ja vaihtaa ajatuksia. Työmme esimerkkibrändinä on Artek, jonka imagon ympärille luodaan tilakonsepti.
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme hotelliin linkittyvinä aiheina kaupunkisuunnittelua, asumisen trendejä, palvelumuotoilua, suomalaisen muotoilun nykytilaa ja brändin persoonallisuuden rakentumista aistien varassa.
Seuraavassa osassa tutustumme syvähaastatteluiden kautta Artekista kumpuaviin assosiaatioihin. Olemme valinneet haastateltaviksemme sekä kunkin aistin ammattilaisia, brändiasiantuntijoita että palveluiden parissa työskenteleviä. Nämä haastatellut muodostavat aistintuntijaraatimme. Olemme kysyneet heiltä myös yleisesti ajatuksia hyvistä kokemuksista tilassa. Litteroituamme kaikki haastattelut, olemme luoneet kolme päätelmää kustakin aistista joita käytämme hotellimme esteettisen konseptin pohjana.
Kolmannessa osassa esittelemme konseptuaalisen hotellin, jossa analyysimme tuloksena syntynyt esteettinen raami todennetaan. Hotellissa on erilaisten asiakkaiden tarpeisiin suunniteltuja hotellihuoneita, olemme valinneet esimerkiksi näistä yhden. Siihen suunnittelemme kaksi toisistaan poikkeavaa sisustusta. Tavoitteemme on ilmentää tiloissa aistianalyysin pohjalta syntynyttä teemaa rajoittaen kaluste- ja materiaalivalinnat ainastaan Artekin valikoimista löytyviin tuotteisiin tai kotimaisuuteen. Pyrimme esittämään, miten samoissa raameissa voidaan suunnitella sama tila erilaisille käyttötarkoituksille ja käyttäjille.
Lisäksi kuvailemme hotellin yleisten tilojen roolia sosiaalisena mediana ja suomalaisen muotoilun näyttelytilana. Palvelulliset konseptit ovat hotellissamme isossa roolissa ja tukevat kaupunkikulttuuria tuoden Helsinkiä esiin uudella tavalla.
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme hotelliin linkittyvinä aiheina kaupunkisuunnittelua, asumisen trendejä, palvelumuotoilua, suomalaisen muotoilun nykytilaa ja brändin persoonallisuuden rakentumista aistien varassa.
Seuraavassa osassa tutustumme syvähaastatteluiden kautta Artekista kumpuaviin assosiaatioihin. Olemme valinneet haastateltaviksemme sekä kunkin aistin ammattilaisia, brändiasiantuntijoita että palveluiden parissa työskenteleviä. Nämä haastatellut muodostavat aistintuntijaraatimme. Olemme kysyneet heiltä myös yleisesti ajatuksia hyvistä kokemuksista tilassa. Litteroituamme kaikki haastattelut, olemme luoneet kolme päätelmää kustakin aistista joita käytämme hotellimme esteettisen konseptin pohjana.
Kolmannessa osassa esittelemme konseptuaalisen hotellin, jossa analyysimme tuloksena syntynyt esteettinen raami todennetaan. Hotellissa on erilaisten asiakkaiden tarpeisiin suunniteltuja hotellihuoneita, olemme valinneet esimerkiksi näistä yhden. Siihen suunnittelemme kaksi toisistaan poikkeavaa sisustusta. Tavoitteemme on ilmentää tiloissa aistianalyysin pohjalta syntynyttä teemaa rajoittaen kaluste- ja materiaalivalinnat ainastaan Artekin valikoimista löytyviin tuotteisiin tai kotimaisuuteen. Pyrimme esittämään, miten samoissa raameissa voidaan suunnitella sama tila erilaisille käyttötarkoituksille ja käyttäjille.
Lisäksi kuvailemme hotellin yleisten tilojen roolia sosiaalisena mediana ja suomalaisen muotoilun näyttelytilana. Palvelulliset konseptit ovat hotellissamme isossa roolissa ja tukevat kaupunkikulttuuria tuoden Helsinkiä esiin uudella tavalla.