Facebook osana kahvilaa : Neuvoja kahvilan Facebook-markkinointiin
Strand, Monika (2015)
Strand, Monika
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117354
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaista sisältöä kahvilan kannattaa tuottaa Facebook-palveluun. Tutkielmassani selvitetään ensisijaisesti, mikä on parhain kirjoitustapa, suosituin markkinointikeino ja miten reagoida palautteisiin Facebookissa. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa neuvoja kahviloiden markkinointiin Facebook-palvelussa.
Tietoperustassa tutustutaan Facebook-palveluun, sosiaalisen mediaan ja yrityksen yhteisölliseen toimintaan. Osiossa käsitellään yrityksen kirjoitustapaa, palautteen keruuta ja markkinointikeinoja sosiaalisessa mediassa. Tutkielman osana suunniteltiin ja toteutettiin kysely, joka suunnattiin ketjuun kuulumattomille ja persoonallisille kahviloille. Kyselystä saatujen vastauksien avulla kartoitettiin kahvilayrittäjien kokemuksia ja mielipiteitä Facebook-sivusta yrityksen toiminnassa.
Tutkielman kautta selvisi, että yrityksen kirjoittaessa sosiaaliseen mediaan tekstin tulee olla pääasiassa persoonallista ja asiallista, sekä se, että yrityksen tulee myymisen sijaan luoda laadukasta sisältöä ja aktivoida asiakkaitaan. Tutkielman kautta selvisi, että Facebookissa kannattaa paneutua ensisijaisesti laadulliseen ja spontaaniin palautteeseen sekä se, että sisältömarkkinointi ja tarinamarkkinointi toimivat parhaiten sosiaalisessa mediassa.
Tietoperustassa tutustutaan Facebook-palveluun, sosiaalisen mediaan ja yrityksen yhteisölliseen toimintaan. Osiossa käsitellään yrityksen kirjoitustapaa, palautteen keruuta ja markkinointikeinoja sosiaalisessa mediassa. Tutkielman osana suunniteltiin ja toteutettiin kysely, joka suunnattiin ketjuun kuulumattomille ja persoonallisille kahviloille. Kyselystä saatujen vastauksien avulla kartoitettiin kahvilayrittäjien kokemuksia ja mielipiteitä Facebook-sivusta yrityksen toiminnassa.
Tutkielman kautta selvisi, että yrityksen kirjoittaessa sosiaaliseen mediaan tekstin tulee olla pääasiassa persoonallista ja asiallista, sekä se, että yrityksen tulee myymisen sijaan luoda laadukasta sisältöä ja aktivoida asiakkaitaan. Tutkielman kautta selvisi, että Facebookissa kannattaa paneutua ensisijaisesti laadulliseen ja spontaaniin palautteeseen sekä se, että sisältömarkkinointi ja tarinamarkkinointi toimivat parhaiten sosiaalisessa mediassa.