Seinäjoen lapsiperhepalvelut Mannerheimin Lastensuojeluliiton palveluiden käyttäjien kokemana
Niemistö, Maija; Koivisto, Kaisa (2015)
Niemistö, Maija
Koivisto, Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117320
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Mannerheimin Lastensuojeluliiton palveluiden käyttäjien kokemuksia Seinäjoen lapsiperhepalveluista sekä perheiden tyytyväisyyttä kyseisiin palveluihin. Opinnäytetyön aihe tuli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistykseltä ja tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin lapsiperheet tuntevat Seinäjoen lapsiperhepalveluita ja kuinka tyytyväisiä he niihin ovat. Lisäksi selvitimme millaisia palveluita perheillä oli toiveena saada lisää.
Teoriaosuudessa määrittelemme käsitteen lapsiperhe ja tarkastelemme erilaisia haasteita, joita lapsiperheet arjessa kohtaavat. Lisäksi käsittelemme suomalaista perhepolitiikkaa ja lapsiperheiden palvelujärjestelmää. Tarkastelimme erilaisia lapsiperheille suunnattuja palveluita ja selvitimme kuinka ne on Seinäjoella järjestetty. Määrittelimme myös asiakastyytyväisyys –käsitteen ja selvitimme sen ilmenemistä tarkemmin sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyömme on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme internetissä olevalla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Vastaajat koostuivat Mannerheimin Lastensuojeluliiton palveluiden käyttäjistä. Aineisto kerättiin tammi- ja helmikuussa 2015. Vastauksia saimme 82 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsiperheet ovat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Tiedottamisessa nähtiin kuitenkin olevan paljon parannettavaa. Tällä hetkellä palveluiden käyttäjät eivät löydä tarjolla olevia palveluita, koska tiedottaminen on heikkoa. Tämä on kuitenkin vain yleiskatsaus tutkimustuloksiin. Eri palveluiden käytössä ja tyytyväisyydessä niihin ilmeni vaihtelevuutta. Opinnäytetyömme tarkoituksena on auttaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistystä suunnittelemaan ja kehittämään toimintaansa lapsiperheiden tarpeita ja toiveita vastaavaksi.
Teoriaosuudessa määrittelemme käsitteen lapsiperhe ja tarkastelemme erilaisia haasteita, joita lapsiperheet arjessa kohtaavat. Lisäksi käsittelemme suomalaista perhepolitiikkaa ja lapsiperheiden palvelujärjestelmää. Tarkastelimme erilaisia lapsiperheille suunnattuja palveluita ja selvitimme kuinka ne on Seinäjoella järjestetty. Määrittelimme myös asiakastyytyväisyys –käsitteen ja selvitimme sen ilmenemistä tarkemmin sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyömme on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme internetissä olevalla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Vastaajat koostuivat Mannerheimin Lastensuojeluliiton palveluiden käyttäjistä. Aineisto kerättiin tammi- ja helmikuussa 2015. Vastauksia saimme 82 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsiperheet ovat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Tiedottamisessa nähtiin kuitenkin olevan paljon parannettavaa. Tällä hetkellä palveluiden käyttäjät eivät löydä tarjolla olevia palveluita, koska tiedottaminen on heikkoa. Tämä on kuitenkin vain yleiskatsaus tutkimustuloksiin. Eri palveluiden käytössä ja tyytyväisyydessä niihin ilmeni vaihtelevuutta. Opinnäytetyömme tarkoituksena on auttaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Seinäjoen paikallisyhdistystä suunnittelemaan ja kehittämään toimintaansa lapsiperheiden tarpeita ja toiveita vastaavaksi.