Verkkoanalytiikka ja Google Analytics verkkoliiketoiminnan menestyksen mittareina
Paavolainen, Sari (2015)
Paavolainen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkoanalytiikan perusteet ja verkkoanalytiikkaa mittaava järjestelmä Google Analytics. Tavoitteena oli tarkastella verkkoanalytiikan kehitystä sekä sen hyötyjä ja haasteita verkkokauppaesimerkkien havainnollistamana. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitkä analytiikkajärjestelmät ovat suosituimpia erikokoisissa yrityksissä. Google Analytics -ohjelmistosta esiteltiin ohjelmiston ilmaisversio ja maksullinen versio, ohjelmiston toimintaperiaate sekä käyttöönotto. Lisäksi tutustuttiin Google Analyticsiin markkinointikampanjoiden seurantavälineenä ja raportointivälineenä. Järjestelmän lisäominaisuuksista käsiteltiin verkkokaupan seuranta.
Google Analytics on suosittu ja helppokäyttöinen ohjelmisto verkkopalveluiden kävijöiden, markkinointitoimenpiteiden ja myynnin seuraamiseen. Vaikka järjestelmän käyttöönotto on verraten yksinkertaista ja nopeaa, ja järjestelmästä on saatavissa ilmaisversio, verkkoanalytiikan hyödyntäminen vaatii kuitenkin aina aikaa ja osaamista. Verkkosivustojen seuraaminen, mittaaminen ja analysointi on jatkuva prosessi, jonka päämääränä on verkkoliiketoiminnan kasvattaminen. Ilman analytiikkaa ei verkkoliiketoimintaa voi nykyään tehdä tuottavasti ja tehokkaasti.
Opinnäytetyö tarjoaa yleiskuvan verkkoanalytiikasta ja Google Analytics -ohjelmistosta, joskin nopeasti kehittyvänä erikoisalana verkkoanalytiikka vaatii sen parissa työskenteleviltä jatkuvaa trendien seuraamista ja kouluttautumista. Alati kehittyvänä ja monipuolisena järjestelmänä, Google Analytics vaatii osaamista ja kiinnostusta sen monipuolisiin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehityksen tukena.
Google Analyticsin käyttöönotto, käyttöliittymä ja käyttäjähallinta esitettiin opinnäytetyössä kuvin ja tekstein, jotta se toimisi myös järjestelmän käyttöönotto- ja käyttöohjeena. Toivon, että tätä työtä voi hyödyntää henkilö, joka on mielenkiintoisen polun alussa tutustumassa verkkoanalytiikkaan ja sitä mittaavan järjestelmän perusteisiin.
Google Analytics on suosittu ja helppokäyttöinen ohjelmisto verkkopalveluiden kävijöiden, markkinointitoimenpiteiden ja myynnin seuraamiseen. Vaikka järjestelmän käyttöönotto on verraten yksinkertaista ja nopeaa, ja järjestelmästä on saatavissa ilmaisversio, verkkoanalytiikan hyödyntäminen vaatii kuitenkin aina aikaa ja osaamista. Verkkosivustojen seuraaminen, mittaaminen ja analysointi on jatkuva prosessi, jonka päämääränä on verkkoliiketoiminnan kasvattaminen. Ilman analytiikkaa ei verkkoliiketoimintaa voi nykyään tehdä tuottavasti ja tehokkaasti.
Opinnäytetyö tarjoaa yleiskuvan verkkoanalytiikasta ja Google Analytics -ohjelmistosta, joskin nopeasti kehittyvänä erikoisalana verkkoanalytiikka vaatii sen parissa työskenteleviltä jatkuvaa trendien seuraamista ja kouluttautumista. Alati kehittyvänä ja monipuolisena järjestelmänä, Google Analytics vaatii osaamista ja kiinnostusta sen monipuolisiin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehityksen tukena.
Google Analyticsin käyttöönotto, käyttöliittymä ja käyttäjähallinta esitettiin opinnäytetyössä kuvin ja tekstein, jotta se toimisi myös järjestelmän käyttöönotto- ja käyttöohjeena. Toivon, että tätä työtä voi hyödyntää henkilö, joka on mielenkiintoisen polun alussa tutustumassa verkkoanalytiikkaan ja sitä mittaavan järjestelmän perusteisiin.