Omaishoitajien näkemyksiä asiakaslähtöisestä palveluohjauksesta
Valli, Birgitta (2015)
Valli, Birgitta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää omaishoitajien kokemuksia ja näkemyksiä asiakaslähtöisestä palveluohjauksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä palveluohjauksen merkityksestä omaishoitajien tukemisessa. Tutkimuksen teoriaosassa avataan omaishoidon, palveluohjauksen ja asiakaslähtöisyyden käsitteitä, joiden avulla selvitetään tutkimustehtävä. Asiakaslähtöisyydessä asiakkaiden yksilöllisyyden huomioiminen on tärkeää. Siihen voidaan päästä dialogista vuorovaikutusta hyödyntäen. Tutkimustehtävää on rajattu yksilöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen toteuttamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jossa yksilöllisyys ja dialoginen vuorovaikutus olivat teema-alueina. Kohderyhmänä olivat yli 65-vuotiaiden ikäihmisten omaishoitajat. Tutkimukseen osallistui viisi omaishoitajaa, kolme naista ja kaksi miestä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että omaishoitajat kaipaavat yksilöllisesti tukea ja ohjausta palveluohjaukselta. Tuloksista nousi esille, että omaishoitajat haluavat sekä itse olla aktiivisia että palveluohjaajan olevan yhteydessä heihin. Omaishoitajat ovat vähään tyytyväisiä eivätkä vaadi itselleen henkilökohtaista omaa aikaa. Osa omaishoitajista epäili, ettei palveluohjaaja välttämättä ymmärrä heidän todellista elämäntilannettaan. Palveluohjaajien ammattitaitoon oltiin joka tapauksessa erityisen tyytyväisiä. Kehittämisideana esille nousi toive palveluohjaajien määrän lisäämisestä ja moniammatillisen yhteistyön parantamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaslähtöinen palveluohjaus vaatii aikaa yhteistyön toteuttamiseen omaishoitajien kanssa ja yksilöllisesti räätälöityjä palveluja. Dialogisen vuorovaikutuksen taito olisi tueksi yhteistyön onnistumiselle. Tulevaisuudessa palveluohjaajien tarve tulee lisääntymään suurien ikäluokkien vanhetessa. Sen johdosta omaishoitajien määrä mahdollisesti myös lisääntyy. Omaishoitajia saadaan tuettua asiakaslähtöisellä palveluohjauksella, koska he ovat tärkeässä roolissa yhteiskunnan palvelujen rinnalla.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jossa yksilöllisyys ja dialoginen vuorovaikutus olivat teema-alueina. Kohderyhmänä olivat yli 65-vuotiaiden ikäihmisten omaishoitajat. Tutkimukseen osallistui viisi omaishoitajaa, kolme naista ja kaksi miestä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että omaishoitajat kaipaavat yksilöllisesti tukea ja ohjausta palveluohjaukselta. Tuloksista nousi esille, että omaishoitajat haluavat sekä itse olla aktiivisia että palveluohjaajan olevan yhteydessä heihin. Omaishoitajat ovat vähään tyytyväisiä eivätkä vaadi itselleen henkilökohtaista omaa aikaa. Osa omaishoitajista epäili, ettei palveluohjaaja välttämättä ymmärrä heidän todellista elämäntilannettaan. Palveluohjaajien ammattitaitoon oltiin joka tapauksessa erityisen tyytyväisiä. Kehittämisideana esille nousi toive palveluohjaajien määrän lisäämisestä ja moniammatillisen yhteistyön parantamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaslähtöinen palveluohjaus vaatii aikaa yhteistyön toteuttamiseen omaishoitajien kanssa ja yksilöllisesti räätälöityjä palveluja. Dialogisen vuorovaikutuksen taito olisi tueksi yhteistyön onnistumiselle. Tulevaisuudessa palveluohjaajien tarve tulee lisääntymään suurien ikäluokkien vanhetessa. Sen johdosta omaishoitajien määrä mahdollisesti myös lisääntyy. Omaishoitajia saadaan tuettua asiakaslähtöisellä palveluohjauksella, koska he ovat tärkeässä roolissa yhteiskunnan palvelujen rinnalla.