Muksunetti kasvatuskumppanuuden tukena : Päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien kokemuksia sähköisestä viestintäkanavasta
Rytkölä, Eveliina (2015)
Rytkölä, Eveliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107176
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien mielipiteitä sekä käyttökokemuksia sähköisestä viestintäkanavasta Muksunetistä. Tutkimuksen avulla haluttiin tarkastella kuinka paljon Muksunettiä todellisuudessa käytetään ja tukeeko se päiväkodin henkilökunnan sekä vanhempien välisen kasvatuskumppanuuden toteutumista tarkoituksenmukaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää koulutuksen tarvetta aiheen tiimoilta. Lisäksi tutkimuksen avulla toivottiin löytyvän kehittämisehdotuksia, joilla Muksunetistä saataisiin entistä parempi palvelu.
Aineisto kerättiin porilaisesta Uudenkoiviston päiväkodista kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet sisälsivät pääasiassa avoimia kysymyksiä. Henkilökunnalle ja vanhemmille oli räätälöity erilliset kyselylomakkeet. Henkilökunnan vastausprosentti oli 70 ja vanhempien 32. Vastaukset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, mutta tulosten raportoinnissa käytetään myös tilastollisia menetelmiä. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta ja sen erilaisia toimintatapoja sekä Muksunettiä.
Tuloksista havaittiin, että henkilökunta ja vanhemmat pitäisivät Muksunettiä hyvänä sivustona, jos sen kaikki käyttömahdollisuudet otettaisiin huomioon. Sivusto oli vielä tutkimushetkellä vastaajien mielestä keskeneräinen ja hankalakäyttöinen. Molemmat osapuolet pitivät erityisesti Vasujen täyttöä Muksunetissä hyvänä asiana ja henkilökunta koki sivuston myös helpottaneen omaa työtään. Tietoturvaasiat sekä Muksunetin kasvatuskumppanuuden tukeminen herättivät ristiriitaisia mielipiteitä. Sivuston ei kuitenkaan haluttaisi syrjäyttävän aitoa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa ilmeni myös hyviä kehittämisehdotuksia, kuten mobiilisovellus, joka houkuttelisi vanhempia käyttämään sivustoa enemmän.
Aineisto kerättiin porilaisesta Uudenkoiviston päiväkodista kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet sisälsivät pääasiassa avoimia kysymyksiä. Henkilökunnalle ja vanhemmille oli räätälöity erilliset kyselylomakkeet. Henkilökunnan vastausprosentti oli 70 ja vanhempien 32. Vastaukset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, mutta tulosten raportoinnissa käytetään myös tilastollisia menetelmiä. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta ja sen erilaisia toimintatapoja sekä Muksunettiä.
Tuloksista havaittiin, että henkilökunta ja vanhemmat pitäisivät Muksunettiä hyvänä sivustona, jos sen kaikki käyttömahdollisuudet otettaisiin huomioon. Sivusto oli vielä tutkimushetkellä vastaajien mielestä keskeneräinen ja hankalakäyttöinen. Molemmat osapuolet pitivät erityisesti Vasujen täyttöä Muksunetissä hyvänä asiana ja henkilökunta koki sivuston myös helpottaneen omaa työtään. Tietoturvaasiat sekä Muksunetin kasvatuskumppanuuden tukeminen herättivät ristiriitaisia mielipiteitä. Sivuston ei kuitenkaan haluttaisi syrjäyttävän aitoa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa ilmeni myös hyviä kehittämisehdotuksia, kuten mobiilisovellus, joka houkuttelisi vanhempia käyttämään sivustoa enemmän.