``OMAOHJAAJAN KAUTTA MÄ RAUHOITUIN`` : Omaohjaajatyöskentelyn kehittäminen sijoi-tuksen alkuvaiheessa lastensuojeluyksikkö Pihakoivussa.
Kivimäki, Ilona (2015)
Kivimäki, Ilona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikkö Pihakoivun omaohjaajatyöskentelyä sijoituksen alkuvaiheessa. Sijoituksen alkuvaihe on lapselle tai nuorelle ajankohta, jolloin he tarvitsevat parhaan mahdollisen tuen aikuisilta. Idea kehittämiseen syntyi tilanteista, jolloin yksikköön tulee uusi lapsi tai nuori.
Teoriaosuudessa käsitellään kiintymyssuhdetta, lastensuojelua, sijaishuoltoa lasten ja nuorten osal-listamista sekä omaohjaajatyöskentelyä. Opinnäytetyö tuo näkyväksi lastensuojelun perusteita, sijaishuollon toimintaa sijoituksen alkuvaiheessa sekä kiintymyssuhteen tarkastelua omaohjaaja-työskentelyn valossa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös omaohjaajatyöskentelyä lastensuojelu-yksikkö Pihakoivun arjessa.
Haastattelussa haastattelin Pihakoivuun sijoitettuja nuoria joiden sijoitus oli kestänyt alle 6 kuukautta. Haastattelun menetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastateltavilla nuorilla oli mahdollisuus kertoa omasta kokemuksestaan omaohjaajatyöskentelystä ja heillä oli mahdollisuus myös kertoa kehittämisehdotuksia. Koska haastateltavia nuoria ei ollut tarpeeksi tutkimusta ajatellen, työssä osallistettiin myös työyhteisöä eli ohjaajia. Kyselylomakkeen avulla myös ohjaajilla oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja kehittämisehdotuksensa omaohjaajatyöskentelystä Pihakoivussa.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että nuoret ja aikuiset olivat suurimmilta osin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen omaohjaajatyöskentelyssä. Nuoret sekä ohjaajat toivoivat omaohjaajatyösken-telylle enemmän aikaa. Tutkimuksen tulosten pohjalta kehitettiin lastensuojeluyksikkö Pihakoivuun ohjeet työskennellä omaohjaajana sijoituksen alkuvaiheessa. Nuorten haastattelusta ja osallistami-sesta nousi idea osallistamisen lisäämiseen lastensuojelun sijaishuollon arjessa. Näin lapset ja nuoret saisivat koko ajan enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa arkeensa lastensuojeluyksikössä
Teoriaosuudessa käsitellään kiintymyssuhdetta, lastensuojelua, sijaishuoltoa lasten ja nuorten osal-listamista sekä omaohjaajatyöskentelyä. Opinnäytetyö tuo näkyväksi lastensuojelun perusteita, sijaishuollon toimintaa sijoituksen alkuvaiheessa sekä kiintymyssuhteen tarkastelua omaohjaaja-työskentelyn valossa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös omaohjaajatyöskentelyä lastensuojelu-yksikkö Pihakoivun arjessa.
Haastattelussa haastattelin Pihakoivuun sijoitettuja nuoria joiden sijoitus oli kestänyt alle 6 kuukautta. Haastattelun menetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastateltavilla nuorilla oli mahdollisuus kertoa omasta kokemuksestaan omaohjaajatyöskentelystä ja heillä oli mahdollisuus myös kertoa kehittämisehdotuksia. Koska haastateltavia nuoria ei ollut tarpeeksi tutkimusta ajatellen, työssä osallistettiin myös työyhteisöä eli ohjaajia. Kyselylomakkeen avulla myös ohjaajilla oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja kehittämisehdotuksensa omaohjaajatyöskentelystä Pihakoivussa.
Opinnäytetyön lopputulos oli, että nuoret ja aikuiset olivat suurimmilta osin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen omaohjaajatyöskentelyssä. Nuoret sekä ohjaajat toivoivat omaohjaajatyösken-telylle enemmän aikaa. Tutkimuksen tulosten pohjalta kehitettiin lastensuojeluyksikkö Pihakoivuun ohjeet työskennellä omaohjaajana sijoituksen alkuvaiheessa. Nuorten haastattelusta ja osallistami-sesta nousi idea osallistamisen lisäämiseen lastensuojelun sijaishuollon arjessa. Näin lapset ja nuoret saisivat koko ajan enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa arkeensa lastensuojeluyksikössä