Kansainvälistymispalvelu pk-yrityksille : Potrasti maailmalle
Wathen, Pertti (2015)
Wathen, Pertti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097096
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuotteistaa palveluprosessimalli, jonka avulla POTRA-nimisen yrityksen verkosto-organisaatio voi tehokkaasti auttaa pk-yrityksiä kansainvälistymään. Työn tarkoituksena oli kehittää, dokumentoida ja testata kansainvälistymispalvelu. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Mitkä ovat suomalaisen pk-yrityksen onnistuneen kansainvälistymisen edellytykset? Miten uuden asiantuntijayritysten verkoston on toimittava menestyäkseen?
Tutkimuksen alussa kuvataan Suomen viennin tilannetta. Seuraavaksi tarkastellaan kirjallisuuteen ja tutkijan omiin kokemuksiin perustuen johtamisen, kulttuurin sekä liiketoimintafunktioiden ja -prosessien merkitystä globaalissa kilpailussa. Kolmantena taustoituksena pohditaan Suomen pk-yritysten toimintaa ja esitellään yhteiskunnan tukimuodot vientiteollisuudelle. Näin tehdyn pohjatyön perusteella toteutettiin empiirinen tutkimus. Tutkimus käsitti kaksi työpajaa ja 3x3 puolistrukturoitua haastattelua. Toteutetun empirian ja palvelujen tuotteistamista käsittävän kirjallisuuden vuoropuheluna kehitettiin palvelumalli. Lopuksi palveluprosessimalli testattiin ”pilot-asiakkaalla”. Opinnäytetyössä on siten käytetty konstruktiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen mukaan kansainvälistymisen onnistuminen on usean tekijän summa. Tärkeimpiä tekijöitä ovat omistajan ja hallituksen sitoutuminen, hyvin tehty valmistelu ja selkeä etenemissuunnitelma. Yrityksessä on ymmärrettävä kansainvälistymisen olevan investointi, jonka takaisinmaksuaika on vähintään 1,5–2 vuotta. Onnistuminen vaatii koko organisaation positiivista panosta. Yrityksen johdon on varmistettava, että organisaatiokulttuuri ei sabotoi hanketta ja että yrityksen kyvykkyydet ovat riittävät. Tärkein menestystekijä on ammattitaitoinen myynti.
Nuoren asiantuntijaorganisaation haasteet ovat pitkälle samat kuin kansainvälistyvän pk-yrityksen. Yrityksen tunnettuus on yleensä heikko. Referenssejä ei ole ja siksi ne voi joutua ostamaan. Uuden toimijan on varmistettava näkyvyytensä usealla tavalla ja olta-va valmis epätavanomaisiin toimiin erottuakseen kilpailijoista. Asiantuntijaorganisaation pitää aina demonstroida osaamisensa. Koska ihmiset ostavat ihmisiltä, on pidettävä huolta siitä, että asiakaskokemus on vahvasti positiivinen.
Tutkimuksessa kehitetty palvelumalli – Potrasti Maailmalle – koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä kuvataan asiakaskontaktit ennen tilausta ja toisessa osiossa kansainvälis-tyminen käytännössä. Mallin alussa esitetään kansainvälistymisen perusedellytykset. Sen jälkeen listataan portein erotettujen vaiheiden sisältö ja kuvataan varsinainen pro-sessi niin kutsutuilla uimaradoilla.
Tutkimuksen alussa kuvataan Suomen viennin tilannetta. Seuraavaksi tarkastellaan kirjallisuuteen ja tutkijan omiin kokemuksiin perustuen johtamisen, kulttuurin sekä liiketoimintafunktioiden ja -prosessien merkitystä globaalissa kilpailussa. Kolmantena taustoituksena pohditaan Suomen pk-yritysten toimintaa ja esitellään yhteiskunnan tukimuodot vientiteollisuudelle. Näin tehdyn pohjatyön perusteella toteutettiin empiirinen tutkimus. Tutkimus käsitti kaksi työpajaa ja 3x3 puolistrukturoitua haastattelua. Toteutetun empirian ja palvelujen tuotteistamista käsittävän kirjallisuuden vuoropuheluna kehitettiin palvelumalli. Lopuksi palveluprosessimalli testattiin ”pilot-asiakkaalla”. Opinnäytetyössä on siten käytetty konstruktiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen mukaan kansainvälistymisen onnistuminen on usean tekijän summa. Tärkeimpiä tekijöitä ovat omistajan ja hallituksen sitoutuminen, hyvin tehty valmistelu ja selkeä etenemissuunnitelma. Yrityksessä on ymmärrettävä kansainvälistymisen olevan investointi, jonka takaisinmaksuaika on vähintään 1,5–2 vuotta. Onnistuminen vaatii koko organisaation positiivista panosta. Yrityksen johdon on varmistettava, että organisaatiokulttuuri ei sabotoi hanketta ja että yrityksen kyvykkyydet ovat riittävät. Tärkein menestystekijä on ammattitaitoinen myynti.
Nuoren asiantuntijaorganisaation haasteet ovat pitkälle samat kuin kansainvälistyvän pk-yrityksen. Yrityksen tunnettuus on yleensä heikko. Referenssejä ei ole ja siksi ne voi joutua ostamaan. Uuden toimijan on varmistettava näkyvyytensä usealla tavalla ja olta-va valmis epätavanomaisiin toimiin erottuakseen kilpailijoista. Asiantuntijaorganisaation pitää aina demonstroida osaamisensa. Koska ihmiset ostavat ihmisiltä, on pidettävä huolta siitä, että asiakaskokemus on vahvasti positiivinen.
Tutkimuksessa kehitetty palvelumalli – Potrasti Maailmalle – koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä kuvataan asiakaskontaktit ennen tilausta ja toisessa osiossa kansainvälis-tyminen käytännössä. Mallin alussa esitetään kansainvälistymisen perusedellytykset. Sen jälkeen listataan portein erotettujen vaiheiden sisältö ja kuvataan varsinainen pro-sessi niin kutsutuilla uimaradoilla.