Moottoreiden käynnistysvirtojen vaikutukset teollisuussähköverkossa
Suni, Niko (2015)
Suni, Niko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087065
Tiivistelmä
Työssä oli tarkoituksena tutkia Enocell Oy:n sellutehtaan keittämön kahden 690 voltin moottorikeskuksen sähkönlaatua ja tutkia mittaustietojen perusteella keskusten sisältä ja keskuksia syöttävistä kiskoista usein kuuluvaa lyhytaikaisen rämisevän äänen sähköisiä syitä. Äänen aiheuttajaksi epäiltiin keskusten moottoreiden suurten käynnistysvirtojen aiheuttamaa sähkökiskojen värähtelyä, joka voisi pahimmillaan johtaa kiskojen vaurioitumiseen ja oikosulkuun. Toisena tavoitteena työssä oli pohtia keinoja tuon rämisevän äänen poistamiseksi, mikäli äänen syyksi varmistuu sähköinen syy, joka voisi jatkuessaan aiheuttaa vikaantumisia.
Marras- joulukuun vaihteessa 2014 suoritetuissa mittauksissa tutkittiin keskusten sähkönlaatua erityisesti moottorinkäynnistystilanteissa keskusten jännitteen, virran, harmonisten yliaaltojen ja loistehon suhteen. Mittauksien perusteella havaittiin suurimpien keskusten kuormana olevien moottoreiden ottavan käynnistyshetkellä keskuksesta lähes kahdeksan kiloampeerin huippuvirran ja samalla keskusten pääjännite tekee noin 62 voltin jännitekuopan.
Muita sähköisiä syitä keskuksista kuuluvalle räminälle ei löytynyt, mutta täyttä varmuutta räminän haitallisuudesta keskuksille ei tässä työssä saavutettu. Mitattu jännitekuoppa pysyi standardien sallimissa rajoissa eikä siten aiheuta syitä toimenpiteille. Johtopäätöksenä päädyttiin kuitenkin tulokseen, että keskuksille käynnistysvirroista aiheutuvan mekaanisen rasituksen saa poistettua parhaiten asentamalla keskusten suurimpiin moottorilähtöihin pehmokäynnistimet pienentämään käynnistysvirtoja.
Marras- joulukuun vaihteessa 2014 suoritetuissa mittauksissa tutkittiin keskusten sähkönlaatua erityisesti moottorinkäynnistystilanteissa keskusten jännitteen, virran, harmonisten yliaaltojen ja loistehon suhteen. Mittauksien perusteella havaittiin suurimpien keskusten kuormana olevien moottoreiden ottavan käynnistyshetkellä keskuksesta lähes kahdeksan kiloampeerin huippuvirran ja samalla keskusten pääjännite tekee noin 62 voltin jännitekuopan.
Muita sähköisiä syitä keskuksista kuuluvalle räminälle ei löytynyt, mutta täyttä varmuutta räminän haitallisuudesta keskuksille ei tässä työssä saavutettu. Mitattu jännitekuoppa pysyi standardien sallimissa rajoissa eikä siten aiheuta syitä toimenpiteille. Johtopäätöksenä päädyttiin kuitenkin tulokseen, että keskuksille käynnistysvirroista aiheutuvan mekaanisen rasituksen saa poistettua parhaiten asentamalla keskusten suurimpiin moottorilähtöihin pehmokäynnistimet pienentämään käynnistysvirtoja.