Pk- Asiakkaan Palkanlaskennan Käynnistysprosessi Case- Yrityksessä
Peltola, Julia (2015)
Peltola, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pk- asiakkaan palkanlaskennan ulkoistusta case- yritykselle. Case yritys on Accountor Palkat Pori Oy. Yritys on osa kansainvälistä Accountor Group- konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Venäjällä, Ukrainassa ja Alankomaissa. Konserni on erikoistunut tarjoamaan taloushallinnon palveluita erikokoisille yrityksille ympäri toimialuettaan.
Tavoitteena oli toteuttaa salassapidettävä muistilista pienille ja keskisuurille yrityksille käynnistysprosessin apuvälineeksi. Listaan kerätään tiedot, mitä case- yritys tarvitsee pystyäkseen aloittamaan yrityksen palkanlaskennan. Nykyisessä käynnistys- prosessissa relevanttien tietojen toimittaminen puutteellisena ja myöhässä, vie tehokkuutta käynnistysprosessista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tukena käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua tiedonkeruun menetelminä. Havainnointi tapahtui osallistumalla pk- asiakkaan tapaamiseen case- yrityksen tiloissa. Teemahaastattelussa haastateltiin case- yrityksen tiimiesimiestä sekä palkka-asiantuntijaa, joilla molemmilla on monen vuoden kokemus asiakkuuksien käynnistyksistä.
Opinnäytetyössä todettiin, että käynnistysprosessi pk- asiakkaan kanssa sujuu hyvin, verraten ulkoistuksen teoriaan. Kehityskohteiksi nousi muistion laatiminen asiakastapaamisista. Uutena tukitoimena kehitettiin muistilista asiakastapaamisien tueksi. Prosessin tehokkuus uskotaan lisääntyvän, jos asiakkaalta saadaan tarvittavat tiedot yhdellä kerralla sovittuun aikaan.
Tavoitteena oli toteuttaa salassapidettävä muistilista pienille ja keskisuurille yrityksille käynnistysprosessin apuvälineeksi. Listaan kerätään tiedot, mitä case- yritys tarvitsee pystyäkseen aloittamaan yrityksen palkanlaskennan. Nykyisessä käynnistys- prosessissa relevanttien tietojen toimittaminen puutteellisena ja myöhässä, vie tehokkuutta käynnistysprosessista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tukena käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua tiedonkeruun menetelminä. Havainnointi tapahtui osallistumalla pk- asiakkaan tapaamiseen case- yrityksen tiloissa. Teemahaastattelussa haastateltiin case- yrityksen tiimiesimiestä sekä palkka-asiantuntijaa, joilla molemmilla on monen vuoden kokemus asiakkuuksien käynnistyksistä.
Opinnäytetyössä todettiin, että käynnistysprosessi pk- asiakkaan kanssa sujuu hyvin, verraten ulkoistuksen teoriaan. Kehityskohteiksi nousi muistion laatiminen asiakastapaamisista. Uutena tukitoimena kehitettiin muistilista asiakastapaamisien tueksi. Prosessin tehokkuus uskotaan lisääntyvän, jos asiakkaalta saadaan tarvittavat tiedot yhdellä kerralla sovittuun aikaan.