Liikuttaako opiskelijoiden fyysinen hyvinvointi? : Selvitys liikuntatutoroinnin toimivuudesta ja liikuntapalveluista Humakissa Jyväskylän ja Kuopion kampuksilla
Suomalainen, Heidi (2015)
Suomalainen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten liikuntatutorointia on toteutettu Jyväskylän ja Kuopion kampuksilla, millaisia liikuntapalveluita opiskelijoilla on jo käytössään ja kartoittaa opiskelijoiden odotuksia ja toiveita liikuntatutoroinnin ja liikuntapalveluiden järjestämisestä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen vinkkiopas liikuntatutoreille.
Työn tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKO. Opinnäytetyö on merkittävä tilaajalle, koska liikuntatutorointi on uusi toiminta ja se otettiin käyttöön reilu vuosi sitten syksyllä 2013. Tilaajan mukaan liikuntatutorointi ei ollut kohdannut opiskelijoita, joka on näkynyt vähäisenä osallistumisena esimerkiksi lajikokeiluihin ja tarjolla oleviin liikuntapalveluihin. Pilotin toimivuuden selvittäminen oli tärkeää, jotta toimintaa voidaan kehittää niin, että se todella kohtaa kohderyhmän eli opiskelijat.
Opinnäytetyössä käytettiin soveltaen laadullisen tutkimuksen menetelmiä, kuten sähköpostikyselyä ja puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Aineisto koostui neljän liikuntatutorin, kahden liikuntakoordinaattorin ja ensimmäisen vuoden opiskelijoiden vastauksista.
Työn tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKO. Opinnäytetyö on merkittävä tilaajalle, koska liikuntatutorointi on uusi toiminta ja se otettiin käyttöön reilu vuosi sitten syksyllä 2013. Tilaajan mukaan liikuntatutorointi ei ollut kohdannut opiskelijoita, joka on näkynyt vähäisenä osallistumisena esimerkiksi lajikokeiluihin ja tarjolla oleviin liikuntapalveluihin. Pilotin toimivuuden selvittäminen oli tärkeää, jotta toimintaa voidaan kehittää niin, että se todella kohtaa kohderyhmän eli opiskelijat.
Opinnäytetyössä käytettiin soveltaen laadullisen tutkimuksen menetelmiä, kuten sähköpostikyselyä ja puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Aineisto koostui neljän liikuntatutorin, kahden liikuntakoordinaattorin ja ensimmäisen vuoden opiskelijoiden vastauksista.