Maatalousvideopelien soveltuvuus opetuskäyttöön
Ekman, Arvo (2015)
Ekman, Arvo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086967
Tiivistelmä
Farming Simulator on nykyään yksi myydyimmistä videopelisarjoista Suomessa. Myös sosiaalisessa mediassa pelattavat maatalousaiheiset Farmville ja Hay Day ovat keränneet laajan pelaajakunnan ympärilleen.
Työn tavoitteena oli selvittää minkälaiset ihmiset maatalousvideopelejä pelaavat, mitä pelejä he pelaavat ja kuinka hyvin nykyisin käytettävissä olevat maatalousaiheiset opetus- ja viihdepelit soveltuvat opetukseen. Lisäksi yritettiin selvittää tulevaisuuden mahdollisuuksia peliopetuksessa. Työn tilaajana toimi HAMK.
Pelien käytöstä opetukseen on tehty paljon kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. Työn lähteenä on käytetty pitkälti Ammattipeda-sivustoa, jonka tuottamisessa myös opetushallitus on ollut mukana. Kyseiselle sivustolle on koottu materiaalia monesta eri lähteestä. Uutta aineistoa kerättiin omista ja testihenkilön pelikokemuksista. Maataloutta opiskeleville ja Farming Simulator –peliä pelaaville lähetetyllä kyselyllä saatiin erilaisia näkökulmia peleistä ja niiden soveltuvuudesta opetuskäyttöön.
Työn johtopäätöksenä voidaan maatalousvideopelejä pitää eräänlaisina mainoksina maataloudelle. Pelit luovat pelaajiin positiivista kiinnostusta maataloutta kohtaan. Uusimmissa viihdepeleissä on jo niin paljon ominaisuuksia, että vähemmän alasta tietävät oppivat varmasti ainakin pieniä yksityiskohtia maataloudesta pelejä pelaamalla. Pelit sopivat perinteisemmän opetuksen tueksi, mutta eivät sen korvaajaksi.
Työn tulokset ja johtopäätökset ovat suurpiirteisiä, mutta suuntaa antavia. Tulokset vaikuttivat pelien opetuskäyttöä ajatellen rohkaisevilta. Tulevaisuutta ajatellen peleissä on vielä varmasti paljon käyttämätöntä potentiaalia.
Työn tavoitteena oli selvittää minkälaiset ihmiset maatalousvideopelejä pelaavat, mitä pelejä he pelaavat ja kuinka hyvin nykyisin käytettävissä olevat maatalousaiheiset opetus- ja viihdepelit soveltuvat opetukseen. Lisäksi yritettiin selvittää tulevaisuuden mahdollisuuksia peliopetuksessa. Työn tilaajana toimi HAMK.
Pelien käytöstä opetukseen on tehty paljon kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. Työn lähteenä on käytetty pitkälti Ammattipeda-sivustoa, jonka tuottamisessa myös opetushallitus on ollut mukana. Kyseiselle sivustolle on koottu materiaalia monesta eri lähteestä. Uutta aineistoa kerättiin omista ja testihenkilön pelikokemuksista. Maataloutta opiskeleville ja Farming Simulator –peliä pelaaville lähetetyllä kyselyllä saatiin erilaisia näkökulmia peleistä ja niiden soveltuvuudesta opetuskäyttöön.
Työn johtopäätöksenä voidaan maatalousvideopelejä pitää eräänlaisina mainoksina maataloudelle. Pelit luovat pelaajiin positiivista kiinnostusta maataloutta kohtaan. Uusimmissa viihdepeleissä on jo niin paljon ominaisuuksia, että vähemmän alasta tietävät oppivat varmasti ainakin pieniä yksityiskohtia maataloudesta pelejä pelaamalla. Pelit sopivat perinteisemmän opetuksen tueksi, mutta eivät sen korvaajaksi.
Työn tulokset ja johtopäätökset ovat suurpiirteisiä, mutta suuntaa antavia. Tulokset vaikuttivat pelien opetuskäyttöä ajatellen rohkaisevilta. Tulevaisuutta ajatellen peleissä on vielä varmasti paljon käyttämätöntä potentiaalia.