Liikettä tyhjästä : Digitaalinen animaatio niukkaresurssisissa peliprojekteissa
Kuusio, Pinja (2015)
Kuusio, Pinja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086934
Tiivistelmä
Animaatioprosessia niin itsessään kuin esimerkiksi pelialan tarpeissa voi kestossaan usein kuva-ta maratoniksi. Pelikontekstissa tuotantoajat ovat usein jopa lukuisia vuosia. Ajan lisäksi animaa-tio vaatii myös runsaasti rahallisia resursseja. Esimerkiksi vuonna 2010 AAA-pelien keskimää-räisen budjetin arvioitiin olevan noin 23 miljoonasta 28 miljoonaan dollaria.
Tämä opinnäytetyö käsittelee animaation luomista olosuhteissa, joita voi maratonin sijasta verra-ta pikajuoksuun. Käsiteltävissä pienissä peliprojekteissa tuotantoaika on laskettu vuosien sijaan kuukausissa. Projektien budjetit ovat myös parhaillaan olleet murto-osa siitä, mitä edes niukim-missa alan tuotannoissa on nähty yleisesti standardina. Rahan ja ajan lisäksi myös monet inhi-milliset resurssit ovat olleet huomattavan niukat käsiteltävien animaatioiden tuotantoprosessien aikana.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee lyhyesti animaation luomisen perusteita ja luo kartoituksen siitä, mitä animaatio on joko ideaalitilanteessa tai muuten irrallaan rajoittavista tekijöistä. Animaa-tiota pelialan kontekstissa avataan erilaisten ajankohtaisten laite- ja ohjelmanormien sekä yleis-ten käytäntöjen kartoittamisen kautta. Käytännön osa lähestyy aihetta kahden yksittäisen esi-merkkitapauksen kautta ja luo näin perustaa sille, millaisia alan varsinaiset työtilanteet ovat.
Kaikkiaan opinnäytetyössä tarkastellaan, miten toimia projekteissa, joissa vajaiden resurssien takia kaikkia alalla yleisesti suosittuja metodeja, konventioita ja vaatimuksia ei ole ollut mahdol-lista noudattaa. Animaattorin tavoite on luoda mahdollisimman laadukas tuote silloinkin, kun vä-lineissä ja mahdollisuuksissa on toivomisen varaa. Opinnäytetyössä etsitään siis tutkimuksen ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta vähimmäisvaatimuksia ja innovatiivisia metodeja laaduk-kaan animaation luomiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee animaation luomista olosuhteissa, joita voi maratonin sijasta verra-ta pikajuoksuun. Käsiteltävissä pienissä peliprojekteissa tuotantoaika on laskettu vuosien sijaan kuukausissa. Projektien budjetit ovat myös parhaillaan olleet murto-osa siitä, mitä edes niukim-missa alan tuotannoissa on nähty yleisesti standardina. Rahan ja ajan lisäksi myös monet inhi-milliset resurssit ovat olleet huomattavan niukat käsiteltävien animaatioiden tuotantoprosessien aikana.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee lyhyesti animaation luomisen perusteita ja luo kartoituksen siitä, mitä animaatio on joko ideaalitilanteessa tai muuten irrallaan rajoittavista tekijöistä. Animaa-tiota pelialan kontekstissa avataan erilaisten ajankohtaisten laite- ja ohjelmanormien sekä yleis-ten käytäntöjen kartoittamisen kautta. Käytännön osa lähestyy aihetta kahden yksittäisen esi-merkkitapauksen kautta ja luo näin perustaa sille, millaisia alan varsinaiset työtilanteet ovat.
Kaikkiaan opinnäytetyössä tarkastellaan, miten toimia projekteissa, joissa vajaiden resurssien takia kaikkia alalla yleisesti suosittuja metodeja, konventioita ja vaatimuksia ei ole ollut mahdol-lista noudattaa. Animaattorin tavoite on luoda mahdollisimman laadukas tuote silloinkin, kun vä-lineissä ja mahdollisuuksissa on toivomisen varaa. Opinnäytetyössä etsitään siis tutkimuksen ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta vähimmäisvaatimuksia ja innovatiivisia metodeja laaduk-kaan animaation luomiseen.