Corian korujen suunnittelu ja brändin pohdinta : Corian ylijäämämateriaalin hyödyntäminen
Kivijärvi, Satu (2015)
Kivijärvi, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086886
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan Corian ylijäämämateriaalin hyödyntämisestä korumuo-toilussa. Työssä on selvitetty, mitä merkityksiä ja genrejä korujen historiaan kuu-luu, sekä pohditaan, mihin genreen suunniteltavat korut voisivat sijoittua.
Työssä on suunniteltu ja valmistettu neljä korusarjaa. Inspiraation lähteenä on ko-ruissa käytetty kahta eri teemaa (sadut ja luonto). Yhtä teemaa kohden on suunni-teltu ja valmistettu kaksi korusarjaa. Suunnitteluprosessissa on esitelty pikaiset käsin ja koneella tehdyt luonnokset, kerrottu korujen valmistusvaiheesta sekä esi-telty lopulliset protot koruista. On myös analysointia suunnitelmista ja valinnoista, joihin on päädytty korujen osalta. Suunnitelluista korusarjoista on tehty facebook-kysely, jossa on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tiedon hankintaa.
Corian-materiaalin ominaisuuksia luetellaan ja materiaalin suhteesta luontoon ker-rotaan. Työssä pohditaan brändäystä oikean genren ja kilpailukentän sekä kohde-ryhmän määrittelyn pohjalta. Brändi-osiossa on käyty läpi myös mielikuviin liittyviä tekijöitä. Työssä tehdään yhteenveto korusaroihin liittyvästä kyselystä.
Työssä on suunniteltu ja valmistettu neljä korusarjaa. Inspiraation lähteenä on ko-ruissa käytetty kahta eri teemaa (sadut ja luonto). Yhtä teemaa kohden on suunni-teltu ja valmistettu kaksi korusarjaa. Suunnitteluprosessissa on esitelty pikaiset käsin ja koneella tehdyt luonnokset, kerrottu korujen valmistusvaiheesta sekä esi-telty lopulliset protot koruista. On myös analysointia suunnitelmista ja valinnoista, joihin on päädytty korujen osalta. Suunnitelluista korusarjoista on tehty facebook-kysely, jossa on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tiedon hankintaa.
Corian-materiaalin ominaisuuksia luetellaan ja materiaalin suhteesta luontoon ker-rotaan. Työssä pohditaan brändäystä oikean genren ja kilpailukentän sekä kohde-ryhmän määrittelyn pohjalta. Brändi-osiossa on käyty läpi myös mielikuviin liittyviä tekijöitä. Työssä tehdään yhteenveto korusaroihin liittyvästä kyselystä.